سئو تصاویر یکی از راه های بالا بردن بازدید از وب سایت شما است اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ امروزه بیشتر کسب و کارها نیاز به یک وب سایت برای ارائه و فروش محصولات خود پیدا کرده اند‌. اما مسئله فقط داشتن یک وب سایت نیست.‌ شما به عنوان صاحب کسب و کار نیاز به دیده شدن در میان رقبای خود را دارید و سئو تصاویر می تواند به این کار کمک کند. تصاویر به یک مقاله جان می بخشند و همچنین به سئوی وب سایت شما کمک می کنند. با ما در این مقاله از سئو پارس همراه باشید تا ضمن آشنایی با نحوه بهینه سازی کامل یک تصویر برای سئو، نکاتی را در مورد استفاده از تصاویر برای بهترین تجربه کاربری دریافت کنید.

سئو تصاویر چیست؟

به فرآیند بهینه سازی تصاویر در یک وب سایت برای بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو، سئو تصاویر گفته می شود. برای این کار نیاز است تا یک عکس بهینه شده و نام آن، تگ alt، تگ عنوان و اندازه تصویر رعایت شود تا آن را برای محتوای وب مرتبط تر کند.

موتورهای جستجو مانند گوگل از الگوریتم های مخفی برای خزیدن و فهرست بندی سایت ها بر اساس اعتبار و ارتباط آن ها استفاده می کنند. این موتورها می توانند تصاویر را نیز کاوش کنند پس باید آن ها هم بهینه باشند. علاوه بر انجام سئو بر روی تصاویر باید از عکس های مرتبط نیز برای محتوا یا سایت خود استفاده کنیم تا سایت در گوگل رتبه بالایی را از آن خود کند. در ادامه بیشتر درباره مزایای استفاده از سئو تصاویر روش انجام این کار و اهمیت آن صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید  معرفی الگوریتم های گوگل در سئو

اهمیت بهینه سازی تصاویر در سئو

اهمیت بهینه سازی تصاویر در سئو

بعد از اینکه با سئو تصاویر آشنا شدیم و دانستیم که به چه منظور از آن استفاده می شود، باید اهمیت آن را نیز در نظر بگیریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مزایا و ضرورت استفاده از سئو تصاویر را در اینجا بیان کرده تا بهتر درباره سئو تصاویر تصمیم بگیرید.

برای اطلاع از خدمات سئو فروشگاهی و مشاهده نمونه قرارداد سئو سایت بر روی لینک کلیک نمائید.

بهبود تجربه کاربری

تصاویر با کیفیت بالا می توانند تجربه کاربری را در وب سایت شما افزایش داده و از نظر بصری جذاب تر شوند. با بهینه سازی تصاویر می توانید اطمینان حاصل کنید که آن ها به سرعت بارگذاری می شوند، در این صورت نرخ پرش را کاهش داده و تعامل کاربر با وب سایت افزایش پیدا می کند.

افزایش سرعت وب سایت

سئو تصاویر می تواند به بهبود سرعت وب سایت نیز کمک کند که عامل مهمی در سئو سایت است. اگر وب‌ سایت شما کند بارگذاری می‌شود، کاربران احتمالا آن را ترک می‌کنند، که می‌ تواند بر رتبه ‌بندی موتور جستجو تاثیر منفی بگذارد. به صورت کلی اگر حجم صفحه سایت کم باشد، بارگذرای آن سریع تر انجام خواهد شد. به همین دلیل است که باید حجم عکس را پایین بیاوریم تا به بهبود سرعت سایت کمک کنیم.

بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو

همان طور که پیش تر بیان کردیم، موتورهای جستجو مانند گوگل هنگام رتبه بندی وب سایت ها عوامل مختلفی از جمله ارتباط و کیفیت محتوای یک صفحه را در نظر می گیرند. با بهینه سازی تصاویر می توانید اطلاعات بیشتری در مورد محتوای وب سایت خود در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید که می تواند به بهبود رتبه موتورهای جستجو کمک کند.

بیشتر بخوانید  10 فاکتور برتر رتبه بندی گوگل برای سال 2023 (+به همراه روش های بهینه سازی)

نحوه انجام سئو تصاویر

نحوه انجام سئو تصاویر

حال که اهمیت سئو تصاویر را دریافتید، ممکن است تصمیم خود برای انجام این کار را گرفته باشید.‌ به همین خاطر ممکن است بپرسید که چطور می شود بهینه سازی را برای تصاویر انجام داد تا برای وب سایت و موتورهای جستجو مناسب باشند. از این رو در اینجا آموزش سئو تصاویر را توضیح می دهیم تا با این کار بیشتر آشنا شوید.

از نام فایل های توصیفی استفاده کنید

قبل از آپلود تصاویر در وب سایت خود، مطمئن شوید که نام فایل های توصیفی را به آن ها بدهید. از نام فایل های عمومی مانند “IMG_001” یا “photo1.jpg” خودداری کنید. در عوض از نام ‌های توصیفی استفاده کنید که حاوی کلمات کلیدی مرتبط هستند. مانند غروب_آفتاب_در_اقیانوس.jpg

فشرده سازی تصاویر

فایل های تصویری بزرگ می توانند سرعت بارگذاری وب سایت شما را کاهش دهند و همان طور که پیش تر بیان کردیم، می تواند بر رتبه بندی موتور های جستجو تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از این امر تصاویر خود را فشرده کنید تا حجم فایل آن ها بدون تاثیر در کیفیت کاهش یابد. شما می توانید از ابزارهای فشرده سازی تصویر مانند TinyPNG ، Optimizilla یا Squoosh برای فشرده سازی تصاویر خود قبل از آپلود آن ها در وب سایت استفاده کنید.

نوع فایل مناسب را انتخاب کنید

چندین نوع فایل تصویری مختلف از جمله JPEG، PNG و GIF وجود دارند. هر نوع فایل فواید و مضرات خود را دارد. به عنوان مثال، فایل های JPEG برای عکس ها بهترین هستند. در حالی که فایل های PNG برای تصاویر با پس زمینه روشن استفاده می شوند. نوع فایل مناسب را برای هر تصویر انتخاب کنید تا کیفیت و سرعت بارگذاری آن بهینه شود.

همچنین می توانید از فرمت WebP به جای JPEG و PNG استفاده کنید. این فرمت نتایج با کیفیت بالا با اندازه فایل های کوچکتر تولید می کند. می توانید از ابزارهایی مانند Squoosh برای تبدیل تصویر خود به WebP استفاده کنید.

از SVG برای لوگوها و نمادها استفاده کنید. با کمک CSS یا جاوا اسکریپت، می توانید تصاویر را با فرمت SVG مدیریت کنید و اندازه آنها را بدون افت کیفیت تغییر دهید.

برای عکس ها زیر نویس بنویسید

زیرنویس ها راه دیگری برای ارائه بهتر سئو تصاویر شما و بهبود سئوی کلی وب سایت هستند. زیرنویس متنی است که در زیر تصویر ظاهر می شود و می تواند برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد تصویر استفاده شود. آن ها هم چنین می توانند شامل کلمات کلیدی مرتبط برای بهبود دید موتورهای جستجو باشند.

از داده های ساخت یافته استفاده کنید

داده های ساخت یافته نوعی کد است که به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای وب سایت شما را درک کنند. گنجاندن داده های ساختار یافته برای تصاویر شما می تواند دید آن ها را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بهبود بخشد. می توانید از نشانه گذاری schema.org برای گنجاندن داده های ساختاریافته برای تصاویر استفاده کنید.

بر عملکرد خود نظارت داشته باشید

در نهایت نظارت بر عملکرد وب سایت و انجام تنظیمات در صورت لزوم بسیار مهم است. از ابزارهایی مانند Google Analytics برای ردیابی ترافیک وب سایت خود و مشاهده عملکرد تصاویر خود استفاده کنید. اگر متوجه شدید که برخی از تصاویر عملکرد خوبی ندارند، سئو تصاویر را برای آن ها بیشتر انجام دهید یا حتی آن ها را از سایت خود حذف کنید.

مهمترین افزونه های بهینه سازی تصاویر در وردپرس

در وردپرس افزونه ها یا اکستنشن هایی وجود دارند که به طراحان سایت یا سئو کاران کمک می کنند تا سایت را به راحتی راه اندازی کرده یا آن را بهینه کنند. برای بیشتر عملکردها در وردپرس افزونه ای اختصاصی وجود دارد و برای سئو تصاویر هم می توان آن ها را مشاهده کرد. در اینجا تعدادی از این افزونه ها را معرفی می کنیم تا بتوانید از آن ها برای بهینه کردن تصاویر در وردپرس استفاده کرده و نیازی به نرم افزارهای خارج از این محیط نداشته باشید‌.

مهمترین افزونه های بهینه سازی تصاویر در وردپرس

Smush

این افزونه یکی از محبوب ترین افزونه های سئو تصاویر برای وردپرس است. به طور خودکار تصاویر را فشرده می کند و هم چنین می تواند اندازه آن ها را تغییر دهد، انواع فایل ها را تبدیل کند و داده های غیر ضروری را از تصاویر حذف کند.

خرید افزونه Smush

ShortPixel

این افزونه هم تصاویر را با استفاده از الگوریتم ‌های فشرده‌ سازی پیشرفته کوچک می ‌کند، که می ‌تواند به کاهش اندازه فایل بدون کاهش کیفیت تصویر کمک کند. هم چنین می تواند اندازه تصاویر را تغییر دهد، انواع فایل ها را به یکدیگر تبدیل کند و PDF ها را نیز بهینه کند.

EWWW Image Optimizer و Imagify

این دو افزونه نیز به کاهش حجم عکس بدون تاثیر در کیفیت کمک می کنند. هم چنین با کمک آن ها می توانید فایل های مختلف را به یکدیگر تبدیل کرده و از فایل مناسب برای عکس های خود استفاده کنید.

خرید افزونه Imagify

بهترین منابع یافتن عکس برای وب سایت

یکی از مهم ترین کارهایی که برای سئو تصاویر می توانید انجام دهید، استفاده از عکس های یونیک یا تصاویر کاملا مرتبط با محتوا و وب سایت شما است. البته این عکس ها باید با کیفیت بالا ارائه شوند تا در کنار ایجاد سئو، تجربه کاربری بهتر را نیز داشته باشند.‌ بهترین منابع برای عکس های وب سایت شما را در زیر آورده ایم.

بهترین منابع یافتن عکس برای وب سایت

وب‌ سایت ‌های عکس استوک

بسیاری از وب‌ سایت ‌های عکس استوک مانند Shutterstock، iStock، و Getty Images وجود دارند که کتابخانه وسیعی از عکس‌ های حرفه‌ ای را ارائه می ‌کنند که می ‌توانید برای استفاده در وب ‌سایت خود مجوز آن ها را دریافت کنید.

این سایت ‌ها معمولا برای هر تصویر هزینه دریافت می‌کنند یا طرح ‌های مبتنی بر اشتراک را ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد تعداد مشخصی از تصاویر را در ماه دانلود کنید. البته گاهی عکس های رایگان نیز در این سایت ها وجود دارند. وجود عکس های یونیک در این سایت ها به سئو تصاویر شما کمک می کند.

عکاسی سفارشی برای محتوا

اگر بودجه لازم را برای عکاسی دارید می توانید با دوربین به صورت اختصاصی عکس های سایت را تهیه کنید. گاهی اوقات می توانید عکاس را نیز استخدام کنید تا برای شما عکس گرفته و آن ها را مناسب برای وب سایت شما ادیت کند. معمولا برای سایت هایی که فروش کالا را انجام می دهند بهتر است برای سئو تصاویر از عکس های اختصاصی استفاده شود.

رسانه های اجتماعی

پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست می توانند منابع خوبی برای یافتن عکس برای وب سایت شما باشند. می‌توانید هشتگ ‌ها یا حساب ‌های مرتبط با صنعت یا جایگاه خود را جستجو کنید و عکس‌ هایی را بیابید که با برند شما همسو هستند. فقط اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از هر تصویری، اجازه آن را داشته باشید.

تصاویر گوگل

می توانید از قسمت تصاویر گوگل هم استفاده کنید. در این صورت باید به موتور جستجوی گوگل مراجعه کرده و نام تصاویر مورد نیاز خود را جستجو کنید. با این حال در این جا هم باید توجه شود که مجوز برای عکس ها را رعایت کنید.

سخن پایانی

سئو تصاویر یکی از مهم ترین بخش ها برای سئوی وب سایت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو است. به همین دلیل است که باید روش های انجام بهینه سازی تصویر را یاد بگیرید و از ابزارها و منابع لازم برای این کار استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.برای دریافت هرگونه مشاوره سئو و یا اطلاع از تعرفه سئو سایت از سرق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.