آیا تا حالا برای تان پیش آمده که درباره گوگل و راه هایی که برای پیدا کردن وب سایت ها و افزودن آن ها به پایگاه داده اش انتخاب می کند کنجکاو شوید؟ در این زمینه باید بدانید که خزیدن و نمایه سازی در کنار رتبه بندی، از مهم ترین روش هایی هستند که گوگل از آن ها برای ارتقاء پایگاه داده هایش استفاده می کند.

زمانی که شما یک سوال خاص را سرچ می کنید، پاسخ ها و سایت های مرتبط بر اساس ترتیب خاصی به شما نمایش داده می شود که این موضوع کاملا تحت تاثیر نمایه سازی، خزیدن و رتبه بندی ایجاد شده است. بنابراین اگر شما هم علاقه دارید که در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه این مقاله از سئو پارس همراه ما باشید تا هر آنچه را که باید درباره ایندکس شدن سایت و خزیدن در آن بدانید را برای تان توضیح دهیم. همچنین برای دریافت مشاور حرفه ای سئو و یا اطلاع از تعرفه سئو سایت از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

نمایه سازی یا ایندکس چیست؟

نمایه یا ایندکسینگ همان خط ارتباطی بین منابع اطلاعاتی و کاربر است وindex شدن در گوگل نشان می دهد که گوگل محتوای صفحه شما را دیده و آن را در یک دیتا بیس بزرگ به نامindex ذخیره کرده است. در واقع زمانیکه شما مطلبی را سرچ می کنید، گوگل میان همین محتواهای ایندکس شده به دنبال موضوع شما می گردد و به همین دلیل است که در نتیجه هر سرچ میلیون ها منبع به شما نمایش داده می شود که طبق الگوریتم های خاصی مرتب شده اند.

برای آنکه کار خزیدن و نمایه سازی به درستی انجام شود ابتدا محتواهای جدید توسط گوگل و ربات های خزنده آن به نام crawlerها، آنالیز شده و سپس در دسته بندی و مکان مناسب جای می گیرد. در واقع گوگل باید بعد از پیدا کردن سایت های مختلف، محتوای آن ها را به دقت بررسی کرده و آن را در مناسب ترین مکان ممکن در فهرست خود ذخیره کند. بنابراین زمانی که کاربر کلمه یا موضوعی که با محتوای شما مربوط است را سرچ کند شما نیز در نتایج مورد انتظار نمایش داده خواهید شد.

نمایه سازی یا ایندکس چیست؟

مراحل index شدن سایت توسط موتورهای جستجو

نمایه سازی فرایندی دقیق به منظور سازماندهی داده ها به صورت هدفمند می باشد که به یافتن سریع اطلاعات کمک خواهد کرد. برای این منظور تمامی موتورهای جستجو میان میلیون ها صفحه ایجاد شده می خزند و با استخراج کردن داده ها، آن را ایندکس می کنند. البته باید توجه داشته باشید که موتور جستجو برای آن که بتواند محتواهای مربوطه را استخراج کند، به یک الگوریتم ویژه و یک شاخص مناسب نیاز دارد تا این کار را طی چند مرحله و به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در همین زمینه مراحل اصلی خزیدن و نمایه سازی یک سایت توسط موتورهای جستجو به صورت زیر می باشد:

  • در ابتدا گوگل بات که یک ربات خزنده و دیجیتالی به همراه الگوریتم های مشخص می باشد، شروع به جستجو در میان محتواهای موجود در سطح اینترنت می کند و هر زمان که به یک وب سایت می رسد زمانی را برای ایندکس کردن صرف می کند. در حقیقت در طی مراحل خزیدن در سایت، اطلاعات موجود طبق دستورالعمل هایی که در فایل robots.txt ذکر شده، بررسی و خوانده می شوند.
  • در ادامه در کنار خواندن اطلاعات سایت، تمامی لینک های داده شده در آن نیز توسط ربات دنبال شده و مراحل اعتبارسنجی و بررسی را طی می کنند.
  • سپس محتواهای کشف شده توسط این ربات به سرورهای اصلی گوگل ارسال می شوند و در آنجا به پایگاه داده ها اضافه شده یا همان ایندکس می شوند.
  • سپس این اطلاعات ذخیره شده به برنامه های رایانه ای منتقل می شوند تا مواردی مانند انتخاب سایت ها برای خزیدن و نمایه سازی، تعداد بارهایی که ربات از سایت بازدید کرده و همچنین تعداد صفحات موجود برای fetch به طور کامل بررسی و ارزیابی شود.
  • مابقی برنامه ها نیز محتواهای هر سایت را به دقت بررسی کرده و به آن هایی که معیارهای دقیق تر را رعایت کرده و مطالب بهینه تری دارند، امتیاز بیشتری اختصاص می دهند.
  • در نهایت هنگام جستجوی کاربر، نتایج با توجه به فرآیند خزیدن و نمایه سازی و رتبه بندی انجام گرفته به او نمایش داده می شوند.
بیشتر بخوانید  هدف جستجو یا search intent چیست؟

نحوه ایندکس کردن سایت در گوگل

نحوه ایندکس کردن سایت در گوگل

اگر سایت شما ایندکس نشده باشد، احتمال آنکه در نتایج به کاربران نمایش داده شوید صفر بوده و این موضوع یک فاجعه بزرگ برای وب سایت شما خواهد بود! در این زمینه راه های مختلفی برای ایندکس کردن سایت در گوگل و سریعتر انجام شدن آن وجود دارد که آن ها را در ادامه برای تان ذکر کرده ایم:

ثبت درخواست ایندکسینگ با استفاده از URL inspection

به زبان ساده ابزارURL inspection به شما کمک می کند که وب سایت تان را به گوگل معرفی کرده و به ربات های آن بگویید که محتوا و صفحه جدیدی ایجاد کرده اید که باید بررسی و ایندکس شود. توجه داشته باشید که این ابزار به صورت اختصاصی برای وب سایت ها طراحی شده و فایل های ویدیویی، عکس و.. را پشتیبانی نمی کند. برای آنکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید ابتدا باید سایت تان را در Google Search Console تعریف کرده باشید. حالا به صفحه کنسول گوکل وارد شده و پس از انتخاب سایت در سمت چپ، آدرس صفحه را در بالای صفحه وارد کنید. پس از وارد کردن آدرس روی گزینه request index کلیک کنید تا درخواست تان برای ایندکس کردن صفحه ثبت شود.

لینک های داخلی

کمک گرفتن از لینک های داخلی یک راه دیگر برای کمک به خزیدن و نمایه سازی موتورهای جستجو می باشد. خزنده های گوگل معمولا میان لینک های سایت خزیده بر روی آن ها کلیک می کنند. بنابراین توجه به آن ها می تواند شانس ایندکس شدن شما را بالا ببرد.

بلاک کردن صفحات بی کیفیت

برای اینکه به گوگل نشان دهید که لیاقت حضور در پایگاه داده آن را دارید باید صفحاتی که کیفیت پایینی دارند را برای ایندکس بلاک کنید. برای اینکار صفحاتی که محتوای جالب و به درد بخوری ندارند را انتخاب کرده و آن ها را روی حالت NOINDEX بگذارید. در اینصورت کاربران می توانند صفحه را مشاهده کنند اما این صفحه از دیده ربات های جستجوگر مخفی می شود تا روی رتبه بندی سایت تان تاثیر نگذارد.

استفاده از شبکه های مجازی و وب سایت های پر بازدید

اشتراک گذاری لینک وب سایت در شبکه های اجتماعی اگرچه که تاثیر مستقیمی روی ایندکس شدن سایت ندارد، اما به افزایش ترافیک آن کمک می کند. همچنین به ربات های گوگل نشان می دهد که مطالب جدید و مهمی در سایت تان انتشار پیدا کرده است. شما می توانید در این زمینه از توییتر یا سایت هایی مثل Reddit وQuora که اجازه اشتراک گذاری لینک دارند، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

خزیدن در وب سایت یا crawlability چیست؟

همانطور که توضیح دادیم موتورهای جستجو برای بررسی صفحات، ایندکس کردن و رتبه بندی وب سایت های مختلف در سطح اینترنت، از ربات های خاصی به نام خزنده یاcrawler ها استفاده می کنند که وظیفه اصلی آن ها جستجو، پیدا کردن صفحات جدید و ارزیابی آن ها برای فهرست بندی ایندکس می باشد. در حقیقت آن ها میان لینک های مختلف خزیده و داده ها را به سرور مرکزی گوگل یا سایر موتورهای جستجو ارسال می کنند و خط مقدمی به شمار می روند که داده های جدید را شناسایی کرده و از طریق طبقه بندی آن ها، به گسترش دامنه اینترنت کمک می کند.

خزیدن در وب سایت یا crawlability چیست؟

خزیدن در وب سایت چگونه انجام می شود؟

برای آنکه بتوانید فرایند خزیدن و نمایه سازی را بهتر درک کنید باید بدانید که موتور جستجوی گوگل دارای ربات های خزنده، فهرست و الگوریتم های مشخص می باشد. در اولین مرحله ربات های خزنده پیوندها و لینک ها را دنبال کرده و وب سایت شما را به طور کامل بررسی می کنند. در ادامه وب سایت شما در داخل بخشی به نام فهرست یا همان ایندکس ذخیره می شود و هر بار که ربات خزنده به آدرس تان می رسد آن را اصلاح کرده و یا نسخه جدیدش را جایگزین می کند.‌ بهتر است بدانید که این ربات ها ۷ روز هفته و تمام ۲۴ ساعت روز در سراسر اینترنت کاوش کرده و HTMLها را در پایگاه داده غول پیکر گوگل ذخیره می کنند.

بیشتر بخوانید  قیمت سئو برای سایت

جمع بندی

همانطور که خودتان هم متوجه شده اید خزیدن و نمایه سازی از مهم ترین روش های گوگل برای دسته بندی اطلاعات و نظم دهی به پایگاه داده مرکزی آن هستند که در چگونه ظاهر شدن وب سایت شما بسیار موثر خواهد بود. بنابراین برای آنکه بتوانید در فهرست گوگل ذخیره شده و در رده های بالای نتایج آن ظاهر شوید، به محتوا، نحوه نگارش و تمامی قواعد و الگوریتم های گوگل توجه کرده و نکات گفته شده در این مطلب را مد نظر قرار دهید. در نهایت امیدواریم که این مقاله شما را برای آشنایی با نحوه خزیدن در سایت و ایندکس شدن توسط گوگل راهنمایی کرده باشد.