سئو داخلی که به آن سئو on page هم گفته می شود، یکی از مهم ترین اقداماتی است که از طریق آن می توان به افزایش ترافیک وب سایت و بهبود رتبه آن در گوگل کمک کرد. در چشم انداز دنیای دیجیتال در حال تحول، نیاز است تا وب سایت ها که عموما مربوط به کسب و کارها هستند، در رقابت با یکدیگر یک حضور آنلاین قوی داشته باشند. به همین دلیل است که خدمات سئو سایت یک عنصر حیاتی برای استراتژی بازاریابی آنلاین موفق در نظر گرفته می شود. بنابراین در این مقاله یک راهنمای سئو داخلی را برای شما آماده کردیم تا همه چیز را در این باره بدانید و با تاکتیک ها نیز آشنا شوید.

سئو داخلی چیست؟

ابتدا قبل از هر چیز اجازه دهید تا بدانیم سئو داخلی چیست و بیشتر با آن آشنا شویم. سئو داخلی مجموعه ای از تکنیک هایی است که برای بهینه سازی صفحات وب به منظور بهبود رتبه آن ها در صفحات نتایج موتور های جستجو ( لیست SERP) استفاده می شود. این روش ها شامل بهینه ‌سازی فاکتور های رتبه بندی سئو روی صفحه مانند محتوا، کد منبع HTML و ساختار وب ‌سایت است.

سئو داخلی چیست؟

در این صورت قابل خزیدن برای موتورهای جستجو خواهند شد. هدف از سئو داخلی این است که موتور های جستجو صفحه وب سایت را آسان تر درک کنند و بدانند تا درباره چیست‌ ‌و آن را به راحتی رتبه بندی کنند. به همین دلیل است که سئوکار ها در کنار دیگر راهکارها و روش ها برای بهینه سازی وب سایت، حتما باید از تاکتیک های سئو آن پیج هم استفاده کند. در ادامه بیشتر به روش های سئو داخلی و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

اهمیت سئو آن پیج در بهینه سازی سایت

بعد از اینکه با سئو داخلی آشنا شدیم و دانستیم که برای کدام قسمت از وب سایت انجام می شود، نیاز داریم تا درباره اهمیت یا مزایای استفاده از این نوع بهینه سازی برای وب سایت بدانیم. پس در این قسمت به طور کامل اهمیت سئوی داخلی را بیان می کنیم تا از ارزش بالای این عملکرد برای وب سایت خود آگاه شوید.

باعث بهبود رتبه بندی برای موتورهای جستجو می شود

همان طور که پیش تر بیان کردیم، اولین و مهم ترین اهمیتی که برای سئو داخلی در نظر گرفته می شود این است که می تواند رتبه وب سایت را در موتور های جستجو بهبود بخشد. با بهینه‌سازی صفحات وب، کسب‌ و کارها می‌ توانند کلمات و عبارات کلیدی خاصی را مورد هدف قرار دهند تا موتور های جستجو را وب سایت آن ها راحت ‌تر درک کنند و بدانند که صفحه درباره چیست و آن را بر اساس موضوع رتبه ‌بندی کنند. رتبه بالاتر در موتورهای جستجو به این معنی است که یک وب سایت در صفحات نتایج موتور های جستجو بالاتر ظاهر شده که این باعث افزایش دیده شدن سایت می شود.

تجربه کاربری را بهبود می بخشد

یکی دیگر از مزایای کلیدی و ضرورت استفاده از سئو داخلی این است که می تواند تجربه کاربر در یک وب سایت را بهبود بخشد. با بهینه ‌سازی ساختار و محتوای وب ‌سایت، کسب ‌و کارها می ‌توانند یک دید واضح و پیوند داخلی بین صفحات مرتبط در سایت ایجاد کنند.

در این صورت کاربر می تواند به راحتی به مطالب سایت دسترسی داشته باشد و به راحتی به دنبال موارد مورد نیاز خود بگردد. بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحه و ریسپانسیو بودن آن برای دیگر دستگاه ها مانند تلفن همراه نیز می تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد، نرخ پرش را کاهش داده و باعث افزایش زمان ماندن یک کاربر در وب سایت شوند. اگر یک کاربر از وب سایت شما راضی باشد، اعتماد و اطمینان او به برند شما بیشتر شده و باعث افزایش نرخ تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل خواهد شد.

بازاریابی مقرون به صرفه

اگر به دنبال یک روش بازاریابی به صرفه برای وب سایت خود هستید، انجام سئو داخلی می تواند یکی از بهترین ها باشد. با این که تبلیغات پولی نیز می تواند نتایج خوب به همراه داشته باشند، اما نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه و استفاده مداوم برای رسیدن به نتایج مطلوب دارند.

اما سئو آن پیج یک سرمایه گذاری یکباره است که می تواند مزایای بلند مدتی را به همراه داشته باشد. با بهینه سازی صفحات وب سایت برای موتورهای جستجو، کسب و کارها می توانند ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب کرده و بدون هزینه مداوم برای تبلیغات پولی، سرنخ و فروش ایجاد کنند. هم چنین ROI یا بازگشت سرمایه هم در این روش از بازاریابی بهتر اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید  راهنمای SEO و SEM : تفاوت ها، شباهت ها و مزایا

باعث رقابت بهتر می شود

سئو داخلی می تواند مزیت رقابتی برای مشاغل را در حوزه صنعت خود ایجاد کند. با بهینه سازی صفحات برای کلمات کلیدی و عبارات خاص، کسب و کارها می توانند از رقبای خود در صفحات نتایج موتور جستجو پیشی بگیرند و پیدا کردن وب سایت خود را برای مشتریان بالقوه آسان تر کنند. رتبه بندی بالاتر در موتور های جستجو می تواند یک کسب و کار را به عنوان یک مرجع در صنعت خود معرفی کند که باعث افزایش اعتبار می شود.

چگونه محتوا را برای سئو داخلی بهینه کنیم؟

بهینه سازی محتوا یک عامل بسیار مهم برای سئو داخلی است. محتوا یکی از اصلی ترین بخش های یک وب سایت است که علاوه بر آگاهی دادن درباره برند، محصولات و دیگر موارد، به سئو نیز کمک کرده و باعث بهتر شدن آن می شود. بنابراین باید مواردی را برای آن رعایت کرد تا بهترین محتوای سئو شده را در اختیار داشت. در این قسمت هم بیان می کنیم که چگونه می توان یک محتوا را برای یک وب سایت بهینه سازی کنیم تا بیشترین کارایی برای سئو را داشته باشد.

چگونه محتوا را برای سئو داخلی بهینه کنیم؟

انجام تحقیق کلمه کلیدی

برای بهینه سازی محتوای خود در سئوی داخلی، باید با کلمات کلیدی که مخاطبان هدف جستجوی محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند، آشنا شوید. تحقیق کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند تا مرتبط ترین کلمات را برای وب سایت خود شناسایی کنید.

کاربرد کلمات کلیدی در تگ عنوان

تگ عنوان مهمترین عنصر سئو داخلی است. این مورد باید شامل کلمه کلیدی اصلی صفحه بوده و به اندازه کافی توصیفی باشد تا کاربران را به کلیک بر روی پیوند ترغیب کند.

توضیحات متای جذاب

توضیحات متا خلاصه ای است که در زیر تگ عنوان در نتایج موتور های جستجو ظاهر می شود. این متن باید به اندازه کافی توصیفی و جذاب باشد تا کاربران را برای کلیک کردن به وب سایت شما ترغیب کند. معمولا در توضیحات متا هم از کلمه کلیدی اصلی و یکی از کلمات کلیدی فرعی استفاده می شود.

استفاده از هدینگ ها

از تگ های H1، H2 و H3 استفاده کنید تا محتوای خود را تیتربندی کرده و خواندن آن را برای کاربران آسان تر کنید. تگ H1 باید شامل کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد. سپس می توان در یک الی سه عدد از تگ های H2 نیز با توجه به حجم محتوا از کلمه کلیدی اصلی استفاده کرد.

بهینه سازی تصاویر

برای سئو داخلی باید تصاویر محتوا را نیز بهینه سازی کرد که به آن سئو تصاویر می گویند. از تگ های alt برای توصیف تصاویر وب سایت خود استفاده کنید. این به موتور های جستجو کمک می کند تا بفهمند تصویر در مورد چیست و می تواند رتبه شما را بهبود بخشد.

استفاده از پیوند های داخلی

پیوند به صفحات دیگر در وب سایت خود برای کمک به موتورهای جستجو برای درک ساختار وب سایت شما و چگونگی ارتباط صفحات با یکدیگر نیز باعث بهتر شدن سئو داخلی خواهد شد. این هم چنین تجربه کاربری که در بالا بیان کردیم را هم بهبود بخشیده و کاری می کند تا مخاطب بهتر بتواند به اطلاعاتی که نیاز دارد دست پیدا کند.

ایجاد محتوای با ارزش

محتوای وب سایت شما باید با کیفیت، آموزنده و جذاب باشد. از زیاد استفاده کردن کلمات کلیدی خودداری کنید و روی ارائه اطلاعات به کاربران خود تمرکز کنید. در این صورت کاربر زمان بیشتری در را در وب سایت شما برای خواندن مطلب می گذراند که این باعث ایجاد سیگنال مفید بودن وب سایت شما به الگوریتم های گوگل است.

بهبود سرعت وب سایت

سرعت وب سایت هم یک عامل مهم در سئو داخلی است. از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights برای شناسایی مناطقی که می توانید سرعت وب سایت خود را بهبود بخشید، استفاده کنید.

از کلمات کلیدی فرعی استفاده کنید

کلمات کلیدی فرعی اصطلاحات و عباراتی مرتبط هستند که می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا محتوای صفحات شما را بهتر درک کنند. از ابزارهایی مانند LSIGraph برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط LSI استفاده کنید. در این صورت سئو داخلی وب سایت شما رشد کرده و رتبه آن بالاتر خواهد شد.

تاکتیک های پیشرفته سئو on page

همان طور که می توان از روش های معمول برای بهبود سئو داخلی وب سایت استفاده کرد، در این میان تاکتیک های پیشرفته نیز وجود دارند که به شما کمک می کنند متمایز از دیگر سایت ها سئو را بهبود بخشید و در میان رقبای خود بدرخشید. البته این روش ها توسط یک سئوکار متخصص در این زمینه انجام خواهند شد که با تمامی جوانب سئو به خوبی آشنا است. تعدادی از این راهکارها را در این قسمت توضیح می دهیم تا آشنایی بیشتر با آن ها داشته باشید.

تاکتیک های پیشرفته سئو on page

استفاده از سئوی معنایی

سئوی معنایی شامل استفاده از موضوعات و عبارات مرتبط به وب سایت شما علاوه بر کلمات کلیدی است تا از طریق آن محتوای خود را بهینه کنید. این تاکتیک به موتور جستجو کمک می کند تا مفهوم محتوای شما را بهتر درک کند. هم چنین با سئوی معنایی می توانید با دامنه وسیع تری از عبارات جستجو کار کنید‌ و ترافیک هدفمندتری را برای وب سایت خود ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اگر در حال نوشتن مقاله ای در مورد “بهترین راه های کاهش وزن” هستید، می توانید اصطلاحات مرتبطی مانند “رژیم غذایی سالم”، “ورزش هوازی” و “تمرینات قدرتی” را هم به کار ببرید. این عبارات مرتبط می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا بفهمند محتوای شما در مورد سلامت کلی و تناسب اندام است، نه فقط کاهش وزن و می تواند به نمایش محتوای شما در طیف وسیع تری از نتایج جستجو کمک کند.

بهینه سازی برای جستجوی صوتی

با افزایش محبوبیت دستیارهای صوتی مانند سیری، الکسا و دستیار گوگل، بهینه سازی محتوای شما برای جستجوی صوتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. برای بهینه سازی جستجوی صوتی، باید روی زبان طبیعی و کلمات کلیدی دم بلند تمرکز کنید. پرس و جو های جستجوی صوتی اغلب طولانی تر و محاوره ای تر از پرس و جو های مبتنی بر متن هستند، بنابراین باید محتوایی ایجاد کنید که به این نوع از جستجوی طولانی تر پاسخ دهد.

بهینه سازی برای هدف کاربر

با درک هدف کاربر، می توانید محتوای خود را برای ارائه اطلاعات مورد نظر کاربران بهینه کنید، که می تواند رتبه شما را بهبود بخشد و باعث بهتر شدن سئو داخلی سایت شود. برای بهینه سازی برای هدف کاربر، باید روی ایجاد محتوایی تمرکز کنید که نیازها و اهداف خاص مخاطبان هدف شما را برطرف خواهد کرد.

برای مثال، اگر یک وب‌ سایت آژانس مسافرتی دارید، می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که نیازهای خاص مسافران را برآورده کند. یعنی می توان محتواهایی درباره بهترین مقاصد مقرون‌ به ‌صرفه یا هتل های لوکس را نوشت. با درک هدف کاربر و ایجاد محتوایی که نیازهای خاص مخاطبان هدف شما را برطرف می کند، می توانید ارتباط محتوای خود را بهبود ببخشید و تاثیر زیادی روی سئو داخلی خود داشته باشید.

استقاده از داده های ساختاریافته

داده های ساختاریافته کد هایی هستند که اطلاعات بیشتری در مورد محتوای وب سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهند. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوا را بهتر درک کنند و می تواند منجر به نمایش قطعات غنی از متن در SERP شود.

ریسپانسیو کردن سایت برای موبایل

بهینه سازی یا ریسپانسیو کردن سایت برای موبایل شامل بهینه سازی وب سایت برای اطمینان از دسترسی آسان و قابل استفاده در دستگاه های تلفن همراه است. بهینه سازی موبایل بسیار مهم است زیرا اکثر کاربران از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند. کاربر باید بتواند وب سایت را همان طور که در رایانه مشاهده می کند، در گوشی خود نیز ببیند. پس این مورد نیز باید در سئو داخلی رعایت شود.

بهینه سازی محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی در وب سایت ها امروزه بسیار رایج شده است و بهینه سازی محتوای ویدیویی برای موتورهای جستجو می تواند به افزایش بازدید وب سایت کمک کند. تکنیک هایی مانند بهینه سازی عناوین، توضیحات و رونوشت های ویدئویی می تواند رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود بخشد. با این حال ممکن است استفاده از محتوای ویدئویی کمی سرعت سایت را پایین آورد. بنابراین باید به افزایش سرعت نیز توجه کرد تا به بهترین شکل سئوی داخلی را در اختیار داشت.

تفاوت سئو داخلی و خارجی چیست؟

حال که با سئو داخلی به صورت کامل آشنا شدیم، ممکن است تا به حال نامی از سئوی خارجی نیز شنیده باشید اما ندانید که چه تفاوتی با نوع داخلی دارد. درواقع هر دوی این موارد بر بهینه سازی وب سایت و افزایش بازدید از سایت تمرکز دارند و سئو کار ها باید از هر دو آن ها به عنوان مکمل استفاده کنند تا بتوانند ترافیک سایت را بهبود بخشند.

تفاوت سئو داخلی و خارجی چیست؟

با این حال تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که باید از آن ها برای استفاده بهتر آگاهی داشته باشیم. در حالی که سئو داخلی به عناصر داخل وب سایت مانند محتوا، HTML و ساختار تمرکز و اشاره دارد، سئوی خارجی مربوط به خارج از وب سایت و اقداماتی شامل ایجاد بک لینک، بازاریابی رسانه های اجتماعی و سایر عوامل خارجی است. به عنوان مثال شما باید از نوشتن محتوا در سایت های دیگر، اینفلوئنسر ها و تعامل با صفحات اجتماعی استفاده کرده تا کاربران را به سایت خود هدایت کنید.

این عمل مانند انجام سئوی داخلی باعث می شود تا اعتبار و اعتماد وب سایت شما هم در بین کاربران و هم در چشم موتورهای جتسجو افزایش پیدا کند. اما با اینکه سئوی داخلی کاملا در دست شما است و می توانید آن را با سلیقه خود پیش ببرید، بیشتر فعالیت های سئوی خارجی مربوط به وب سایت های میزبان محتوای شما است.‌

سئوی داخلی را می توان نسبتا سریع پیاده سازی کرد زیرا فقط شامل بهینه سازی عناصر خود وب سایت است. در مقابل، سئوی خارجی از صفحه یک استراتژی بلندمدت است که برای ایجاد یک حضور آنلاین قوی نیاز به تلاش و زمان مداوم دارد.

بیشتر بخوانید  سئو کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه و کلاه خاکستری

سخن پایانی

سئو داخلی یا سئو on page یک عنصر حیاتی از استراتژی سئوی یک وب سایت است. بهینه سازی عناصر روی صفحه مانند محتوا، متا تگ ها و ساختار وب سایت می تواند رتبه سایت را در موتور های جستجو بهبود بخشیده و باعث اعتماد و اعتبار در میان کاربران شود. با این حال برای داشتن یک سئوی داخلی عالی باید تمامی تاکتیک های مقدماتی و پیشرفته از سئو را انجام داده و آن ها را هم چنین به روز نگه داریم. در این زمینه یک متخصص و مشاور سئو می تواند بسیار به وب سایت ما کمک کند. همچنین برای اطلاع از تعرفه سئو سایت با ما در ارتباط باشید.