لوگو سئوپارس
تماس با ما

موتور جستجو چیست ؟ معرفی انواع موتور جستجوگر

توسط |2024-03-02T20:17:39+03:3021 اسفند 1401|دسته بندی ها: بلاگ, سئو مقدماتی|بدون دیدگاه

موتور جستجو چیست؟ آیا موتور جستجو فقط گوگل است؟ و یک سوال مهمتر از آن، اصلا سایت شما چگونه در گوگل ظاهر می شود؟ وقتی کسی بهترین مدارس شهر تهران را جستجو می کند، چرا یک وب سایت در بالای وب سایت دیگری ظاهر می شود؟ آیا موتورهای جستجو انواع مختلفی دارند؟ در این مقاله از سئو پارس قصد داریم به این سوالات بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

فهرست مطالب

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو ابزاری است که به شما امکان می دهد اطلاعات را در اینترنت به سرعت پیدا کنید. موتورهای جستجو نتایج را در پایگاه داده خود جستجو می کنند، آنها را مرتب می کنند و با استفاده از الگوریتم های جستجوی منحصر به فرد خود فهرستی مرتب از این نتایج ایجاد می کنند. این لیست صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) نامیده می شود.

آنچه امروزه به عنوان موتور جستجو در میان مردم شناخته می شود، سیستمی است که بتواند از میان حجم انبوه اطلاعات موجود در وب، به جستجوی داده های مشخصی بپردازد.

اما به طور اختصاصی، موتورهای جستجو، سخت افزارها یا نرم افزارهایی هستند که بتوانند اطلاعات مورد نظر کاربران وب یا نرم افزارها را از میان حجم زیادی از داده، مورد جستجو قرار دهند و بیابند.

این نوع جستجو می تواند در یک پایگاه داده اتفاق بیفتد یا حتی روی هارد دیسک کامپیوتر شما انجام شود. ولی اگر در فضای وب باشد، به موتور جستجوی مورد نظر، Web Search Engine یا موتور جستجو وب گفته می شود.

تاریخچه موتورهای جستجو

اولین موتور جستجوی اینترنتی Archie Query Form بود که در سال 1990 معرفی شد. ابزار ساده ای بود که سایت های FTP را جستجو می کرد و آنها را در قالب یک لیست ارائه می کرد.

جد گوگل، BackRub در سال 1996 معرفی شد. این موتور جستجو اصل اساسی بک لینک ها را به ارمغان آورد و پایه و اساس الگوریتم PageRank را که تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد، گذاشت.

گوگل در سال 1998 به عنوان جانشین BackRub راه اندازی شد و به محبوب ترین و غالب ترین موتور جستجو در جهان تبدیل شد.

چگونه سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنیم؟

اگر به تازگی یک وب سایت را راه اندازی کرده اید، یکی از مهم ترین فعالیت هایی که نیاز است برای آن انجام شود، ثبت سایت در موتورهای جستجو است. این کار باعث دیده شدن وب سایت خواهد شد و آن را در صفحه نتایج کاربر در هر موتور جستجو نشان خواهد داد.

ثبت سایت در موتور جستجوی گوگل

ثبت سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل به دلایل مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. در وهله اول، به صاحبان وب سایت اجازه می دهد تا سایت خود را به فهرست گوگل ارسال کنند و اطمینان حاصل کنند که صفحات وب آن ها در نتایج جستجو گنجانده شده است.

با ثبت سایت خود، صاحبان وب سایت می توانند اطمینان حاصل کنند که محتوای آن ها برای میلیاردها کاربر که برای یافتن اطلاعات آنلاین به گوگل متکی هستند قابل مشاهده است. این دید می تواند به طور قابل توجهی ترافیک و قرار گرفتن در معرض دید یک وب سایت را افزایش دهد و منجر به تعامل بیشتر، آگاهی از برند و ایجاد سود شود.

در وهله دوم ثبت سایت به صاحبان وب سایت این امکان را می دهد تا اطلاعات مهمی در مورد وب سایت خود در اختیار گوگل قرار دهند. این اطلاعات شامل جزئیاتی مانند URL سایت و مکان نقشه سایت یا site map است. با ارسال این موارد، صاحبان وب سایت می توانند درک موتور جستجو از ساختار سایت، ارتباط محتوا و هدف کلی آن را افزایش دهند.

چطور سایت را در search console ثبت کنیم؟

کنسول جستجوی گوگل یک سرویس وب ارائه شده توسط این شرکت است که به صاحبان وب سایت و مدیران آن اجازه می دهد تا حضور سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل نظارت، تحلیل و بهینه کنند. این اطلاعات بینش ارزشمندی را در مورد نحوه درک و تعامل گوگل با وب سایت شما ارائه می دهد و طیف وسیعی از ابزارها و گزارش ها را برای بهبود دید و عملکرد سایت ارائه می دهد.

سرچ کنسول به چند دلیل مهم است. همان طور که پیش تر بیان شد، گوگل به کمک سرچ کنسول از نقشه سایت اطلاع پیدا کرده و ساختار و محتوای آن را بهتر درک خواهد کرد. این کار خزیدن و ایندکس کردن را برای ربات های گوگل بسیار آسان خواهد. هم چنین، داده هایی را در مورد نحوه عملکرد سایت شما در نتایج جستجو، از جمله میزان دیده شدن سایت (impressions)، کلیک ها و جایگاه متوسط ارائه می دهد.

این اطلاعات به شما کمک می‌ کند اثربخشی تلاش‌ های سئوی خود را بسنجید و تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهبود دید سایت خود بگیرید. علاوه بر این، سرچ کنسول به شما در مورد هر گونه مسائل مهمی که ممکن است بر عملکرد سایت تأثیر بگذارد، مانند خطاهای خزیدن، مسائل امنیتی یا جریمه ها، هشدار می دهد.

آموزش ثبت سایت در گوگل از طریق URL Prefix

ثبت سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل روش های مختلفی دارد که در این جا URL Prefix را آموزش می دهیم:

  1. در مرحله اول نیاز است تا اگر حسابی در گوگل ندارید یک حساب برای دسترسی به ابزارهای لازم برای ثبت سایت ایجاد کنید. برای این کار بر روی سرچ کنسول کلیک نمائید و وارد صفحه زیر شوید.

گوگل سرچ کنسول

2. سپس بر روی start now کلیک نمائید. برای شروع فرآیند ثبت سایت، روی دکمه ” Add Property” یا افزودن مالکیت کلیک کرده. در منوی کشویی گزینه «پیوند URL» را انتخاب کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل از طریق URL Prefix

3. در قسمت پیشوند URL، آدرس کامل صفحه اصلی وب سایت خود را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که پروتکل صحیح (http:// یا https://) و نسخه www یا غیرwww سایت خود را بر اساس دامنه دلخواه خود ایجاد کنید.

4. بعد از آن برای تأیید اینکه شما مالک وب‌سایت هستید، گوگل از شما می‌خواهد مالکیت آن را تأیید کنید. چندین روش تأیید وجود دارد، از جمله آپلود یک فایل HTML در دایرکتوری ریشه وب سایت، افزودن متا تگ به صفحه اصلی سایت، استفاده از Google Analytics یا Google Tag Manager یا تأیید از طریق ارائه دهنده دامنه.

روش اول: دانلود فایل html

ساده ترین راه دانلود فایل html و آپلود آن در دایرکتوری ریشه وب سایت است. برای انجام این مرحله وارد کنترل پنل هاست خود شوید. وارد قسمت file manager شوید. سپس وارد public_html شوید و فایل دانلود شده در این قسمت آپلود نمائید. پس از آپلود فایل بر روی verify کلیک نمائید.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل به روش دانلود فایل html

پس از زدن دکمه verify باید یک پیغام مشابه پیغام زیر دریافت نمائید.

ثبت سایت در گوکل

روش دوم : Html tag

تگ HTML ارائه شده توسط گوگل را کپی کنید و آن را در قسمتصفحه اصلی وب سایت خود قرار دهید. اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده می کنید، می توان این کار را با ویرایش مستقیم کد HTML یا با استفاده از یک افزونه یا ویرایشگر تم انجام داد.

ثبت سایت در گوگل با استفاده از Html tag

روش سوم: Google analytics

اگر قبلا گوگل آنالیتیکس را برای وب سایت خود راه اندازی کرده اید، می توانید از این روش برای تأیید مالکیت استفاده کنید. مطمئن شوید که کد رهگیری Google Analytics به درستی در تمام صفحات سایت شما قرار داده شده است.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوکل با روش google analytics

پس از تکمیل فرآیند تأیید، به سرچ کنسول گوگل بازگردید و روی دکمه «تأیید» کلیک کنید. گوگل وضعیت تأیید را بررسی می کند و در صورت موفقیت، به داشبورد سرچ کنسول برای دارایی ثبت شده خود دسترسی خواهید داشت.

در داشبورد سرچ کنسول گوگل، می توانید به ویژگی ها و ابزارهای مختلفی برای نظارت و مدیریت حضور وب سایت خود در نتایج جستجو دسترسی داشته باشید. این دسترسی شامل ارسال نقشه سایت، بررسی خطاهای نمایه سازی، نظارت بر عملکرد جستجو، تحلیل عبارت های جستجو و موارد دیگر می شود.

توصیه می شود نقشه سایت XML خود را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید. نقشه سایت XML نقشه ای ساختار یافته از صفحات وب سایت شما را در اختیار گوگل قرار می دهد و به آن کمک می کند محتوا و سازمان سایت شما را بهتر درک کند.

در داشبورد سرچ کنسول گوگل، می توانید به ویژگی ها و ابزارهای مختلفی برای نظارت و مدیریت حضور وب سایت خود در نتایج جستجو دسترسی داشته باشید. این دسترسی شامل ارسال نقشه سایت، بررسی خطاهای نمایه سازی، نظارت بر عملکرد جستجو، تحلیل عبارت های جستجو و موارد دیگر می شود.

توصیه می شود نقشه سایت XML خود را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید. نقشه سایت XML نقشه ای ساختار یافته از صفحات وب سایت شما را در اختیار گوگل قرار می دهد و به آن کمک می کند محتوا و سازمان سایت شما را بهتر درک کند.

ثبت سایت در سایر موتورهای جستجو

ثبت سایت در موتورهای جستجو دیگر به غیر از گوگل یک گام اساسی برای اطمینان از دیده شدن وب سایت شما در پلتفرم های مختلف است. در حالی که گوگل بر سهم بازار موتورهای جستجو تسلط دارد، موتورهای جستجوی محبوب دیگری مانند بینگ و یاهو و وجود دارند که آن ها هم توسط بعضی از کاربران استفاده می شوند. ثبت سایت خود در این موتورهای جستجو می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بازدید از وب سایت خود را افزایش دهید.

ثبت سایت در بینگ

بینگ دومین موتور جستجوی بزرگ در سطح جهان است و ثبت سایت شما در موتورهای جستجو مانند بینگ با ابزار وب مستر آن می تواند بازدید سایت شما را در نتایج جستجوی بینگ بهبود بخشد. برای ثبت نام، به وب سایت Bing Webmaster Tools (www.bing.com/webmasters) مراجعه کنید و سپس با حساب مایکروسافت خود وارد شوید.

URL وب سایت خود را اضافه کنید، مالکیت را از طریق گزینه هایی مانند تأیید متا تگ یا آپلود فایل XML مانند ثبت سایت در گوگل تأیید کنید و نقشه سایت خود را ارسال کنید. Bing Webmaster Tools بینشی در مورد عملکرد سایت شما، خطاهای خزیدن، تحقیقات کلمات کلیدی و موارد دیگر ارائه می دهد و عملکردی شبیه به سرچ کنسول را برای صاحبان وب سایت فراهم می کند.

ثبت سایت در یاهو

ثبت سایت در موتورهای جستجو از مانند یاهو هم انجام می شود. یاهو، اگرچه از نتایج جستجوی بینگ پشتیبانی می‌کند، اما هم چنان پلتفرم ثبت سایت خود به نام سایت یاهو اکسپلورر را حفظ می‌کند. برای ثبت سایت خود، به وب سایت یاهو سایت اکسپلورر (siteexplorer.search.yahoo.com) مراجعه کرده و با اکانت یاهو خود وارد شوید.

URL وب سایت خود را وارد کنید، مالکیت را از طریق گزینه هایی مانند تأیید متا تگ یا آپلود فایل HTML تأیید کنید و نقشه سایت خود را ارسال کنید. سایت یاهو اکسپلورر به شما امکان می دهد اطلاعات مربوط به صفحات ایندکس شده سایت خود، لینک های ورودی و موارد دیگر را مشاهده کنید.

نحوه کار انواع موتور جستجو

اما نحوه کار انواع موتور جستجو چیست؟ موتورهای جستجوی مختلف از الگوریتم های مختلفی استفاده می کنند اما نحوه عملکرد آنها با هم مشابه است. موتورهای جستجو در سه مرحله اساسی کار می کنند. خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی:

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

خزیدن

کشف صفحات وب جدید در اینترنت با فرآیندی به نام خزیدن شروع می شود. موتورهای جستجو از برنامه‌های کوچکی به نام خزنده‌های وب که گاهی ربات‌ها یا ربات‌های عنکبوتی نامیده می‌شوند، استفاده می‌کنند و پیوندها را از صفحات شناخته شده قبلی به صفحات جدیدی که باید کشف شوند، دنبال می‌کنند. هر بار که یک خزنده وب یک صفحه وب جدید را از طریق یک پیوند پیدا می کند، محتوای آن را برای پردازش بیشتر اسکن و ارسال می کند و به کشف صفحات وب جدید ادامه می دهد.

نمایه سازی

هنگامی که ربات‌ها داده‌ها را می‌خزند، نوبت به نمایه‌سازی (indexing) می‌رسد. به فرآیند اعتبارسنجی و ذخیره محتوای صفحات وب در پایگاه داده موتور جستجو، نمایه سازی می گویند. وب سایت شما باید ایندکس شود تا در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده شود. به خاطر داشته باشید که خزیدن و نمایه سازی هر دو فرآیندهای پیوسته ای هستند که بارها و بارها برای تازه نگه داشتن پایگاه داده انجام می شوند. هنگامی که صفحه وب تجزیه و تحلیل و در فهرست ذخیره می شود، می توان از آن به عنوان یک نتیجه جستجو برای جستجوی احتمالی استفاده کرد.

نکته: برای یافتن تمام صفحات ایندکس شده سایت خود، می توانید از کنسول جستجوی گوگل (google search console) استفاده کنید یا می توانید با استفاده از site:domain.com (در جلوی site: بدون فاصله اسم دامنه خود را تایپ کنید.) صفحات ایندکس شده خود را بیابید.

بیشتر بخوانید  خزیدن و نمایه سازی به چه معناست؟

رتبه بندی

مرحله آخر شامل انتخاب بهترین نتایج و ایجاد لیستی از صفحاتی است که در صفحه نتیجه ظاهر می شوند.

هر موتور جستجو از ده‌ها سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند و بیشتر آنها به‌عنوان راز نگهداری می‌شوند و در دسترس عموم نیستند.

بیشتر بخوانید  10 فاکتور برتر رتبه بندی گوگل برای سال 2023 (+به همراه روش های بهینه سازی)

الگوریتم موتور جستجو چیست؟

الگوریتم موتور جستجو چیست؟

الگوریتم موتور جستجو اصطلاحی است که برای تعریف سیستم پیچیده ای از چندین الگوریتم استفاده می شود که تمام صفحات نمایه شده را ارزیابی می کند و تعیین می کند که کدام یک از آنها باید در نتایج جستجو برای یک پرس و جو مشخص شود. به عنوان مثال، الگوریتم گوگل از ده ها عامل استفاده می کند که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

معنی پرس و جو : درک منظور کاربر با استفاده از کلمات دقیقی که استفاده کرده است، هدف جستجو چیست و … .

ارتباط صفحه: موتور جستجو باید بفهمد آیا صفحه به درخواست جستجو پاسخ می دهد یا خیر.

کیفیت محتوا: الگوریتم ها تعیین می کنند که آیا صفحات وب منبع عالی اطلاعات بر اساس عوامل داخلی و خارجی هستند یا خیر؛ تعداد و کیفیت بک لینک ها از عوامل مهم محسوب می شوند.

قابلیت استفاده از صفحه: کیفیت صفحه وب را از نظر فنی در نظر می گیرد: پاسخگویی، سرعت صفحه، امنیت و … .

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو

بهینه سازی وب سایت شما برای جستجوهای مرتبط بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی آنلاین است زیرا می تواند ترافیک بیشتری را به صفحات وب شما هدایت کند.

مجموع تمام اقدامات و تکنیک هایی که صاحبان وب سایت برای بهبود رتبه بندی جستجوی خود انجام می دهند، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نامیده می شود.

اگر بخواهیم سئو را ساده کنیم، می‌توانیم بگوییم که همه چیز حول ۳ عامل مهم می‌چرخد:

  • بهینه سازی فنی
  • مطالب عالی
  • بک لینک با کیفیت

بیشتر بخوانید  سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

محبوب ترین موتورهای جستجو کدامند؟

اگرچه صدها موتور جستجو در جهان وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از آنها بر بازار کلی موتورهای جستجو تسلط دارند و به لطف کیفیت، مفید بودن، حفظ حریم خصوصی و… محبوب هستند. در ادامه به بررسی برترین موتورهای جستجوی خارجی و ایرانی می پردازیم.

محبوب ترین موتورهای جستجو کدامند؟

موتور جستجو خارجی

Google

از نظر محبوبیت جهانی، گوگل سال‌ها است که رتبه اول را دارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که گوگل ۸۸ درصد از سهم بازار جستجوهای دسکتاپ و موبایل را در ایالات متحده در اختیار دارد و هیچ نشانه ای از این تغییر وجود ندارد.

Bing

بینگ متعلق به مایکروسافت است و بزرگترین رقیب گوگل است. بینگ رویکرد بصری تری برای جستجو ارائه می دهد. همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند پیش‌بینی‌های یادگیری ماشینی برای مواردی مانند امتیازات ورزشی و انتخابات را ارائه می‌دهد.

Yahoo

یاهو یکی از قدیمی ترین موتورهای جستجو است که اکنون فقط کمتر از ۳.۵ درصد از بازار را در اختیار دارد. یاهو همچنان سومین موتور جستجوی بزرگ در ایالات متحده است. اما از نظر بصری جذاب نیست.

DuckDuckGo

DuckDuckGo یکی از موتورهای جستجوی جدید است. ویژگی اصلی آن حفظ حریم خصوصی است. در حالی که اخیراً محبوبیت DuckDuckGo افزایش یافته است، هنوز هم تنها حدود 1.5٪ از سهم بازار جستجو در ایالات متحده را در اختیار دارد.

DuckDuckGo به عنوان یکی از بهترین موتورهای جستجو برای حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته می شود و به همین دلیل است که در سال های اخیر سهم بازار را به دست آورده است. هیچ داده ای در مورد جستجوهایی که انجام می دهید یا اطلاعات شخصی شما را جمع آوری نمی کند، و این به تنهایی یکی از دلایل اصلی افزایش اخیر محبوبیت آن است.

Yandex

موتور جستجوی روسی Yandex تقریباً 2٪ از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. با این حال، پرکاربردترین موتور جستجو در کشور خود است و گوگل رتبه دوم را در اختیار دارد.

Baidu

بایدو بزرگترین موتور جستجوی چین است که بیش از 63 درصد از بازار جستجوی چین را در اختیار دارد. این موتور جستجو شبیه گوگل است. بایدو نیز مانند گوگل قصد دارد ویژگی‌های غنی‌تری را در SERP ها بگنجاند.

Ask.com

Ask.com که قبلا با نام Ask Jeeves شناخته می شد، یک موتور جستجو است که برای پاسخ به سوالات طراحی شده است. به گفته Ask.com، ماموریت آن این است که افراد کنجکاو را قادر سازد اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

Naver

Naver دومین موتور جستجوی محبوب کره جنوبی است که 28.81 درصد از بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. رابط Naver کاملاً به زبان کره ای است و نسخه انگلیسی وب سایت وجود ندارد.

Ecosia

Ecosia “موتور جستجویی است که درخت می کارد.” برای هر جستجویی که کاربر با Ecosia انجام می دهد (چه صفحه وب یا افزونه مرورگر رایگان آن)، Ecosia با سودی که شرکت از جستجوهای خود به دست می آورد، در مناطق آسیب پذیر درخت می کارد.

Ecosia

موتور جستجو ایرانی

وقتی صحبت از موتورهای جستجو ایرانی می شود ما فقط یاد ذره بین می افتیم. اما ایران هم چندتا موتور جستجو دارد که در زیر به شما معرفی می کنیم:

ذره بین

ذره بین یک موتور جستجوی ایرانی است که زیر نظر همراه اول کار می کند و صرفا یک موتور جستجو نیست و خدمات دیگری نیز ارائه می دهد. کار اصلی آن جستجو در گوگل و حذف برخی نتایج، و نمایش نتایج دلخواه خود است.

گردو

gerdoo.me

گردو یک موتور جستجوی ایرانی است که از گوگل قدرت گرفته است.

پارسی جو

Parsijoo.ir

پارسی جو جزء بهترین موتورهای جستجوگر ایرانی است و تقریبا می توان گفت که بصورت مستقل کار می کند و یک جستجوگر چندکاره محسوب می شود.

سلام

Salam.ir

سلام از تمام موتورهای جستجوی مطرح جهان قدرت گرفته است و دارای تنظیماتی است که می توانید درصد تاثیرگذاری آنها را مشخص کنید.

جس جو

jasjoo.com

جستجوگر جس جو یکی از زیباترین موتورهای جستجوی ایرانی است و نتایج نسبتا خوبی را هم نشان می دهد.

یوز

Yooz.ir

یوز هم موتور سرچ ایرانی است که هنوز مثل سایر رقبایش راه زیادی دارد تا به سطح دلخواهی برسد.

ریسمون

Rismoon.ir

موتور جستجو ریسمون یکی از قدیمی ها محسوب می شود و با سرمایه گذاری خصوص راه اندازی شده است.

برنامه نویسان

همانطوری که از نام این موتور جستجو پیداست مخصوص برنامه نویس هاست و مرتبط با موضوعات برنامه نویسی است.

ترب

ترب هم که تقریبا همه آن را می شناسند، یک موتور سرچ قوی برای جستجوی کالا و بدست آوردن قیمت ها می باشد.

سایر موتورهای جستجوی ایرانی که اخیرا شکل گرفتند عبارتند از:

  • پارسیک parseek
  • ترگمان targoman
  • پلکس plex
  • فارسجو farsjoo
  • فرازین faraazin
  • فایاب fayab
  • پایاب payab
  • منیران moniran
  • پارس ایندکس parsindex

انواع موتور جستجو

موتورهای جستجو بر اساس نحوه کار به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند:

  • موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده
  • دایرکتوری های مبتنی بر نیروی انسانی
  • موتورهای جستجوی هیبریدی یا ترکیبی

در ادامه انواع موتور جستجو را به تفصیل بررسی می کنیم.

۱.موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده

همه موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده از خزنده یا ربات یا عنکبوت برای خزیدن و نمایه سازی محتوای جدید در پایگاه داده موتور جستجو استفاده می کنند. هر موتور جستجوی مبتنی بر خزنده قبل از نمایش هر سایت در نتایج جستجو، چهار مرحله را دنبال می کند.

  • خزیدن
  • نمایه سازی
  • محاسبه ارتباط
  • بازیابی نتیجه

اکثر موتورهای جستجوی محبوب، مبتنی بر خزنده هستند و از فناوری فوق برای نمایش نتایج جستجو استفاده می کنند. نمونه ای از موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده: گوگل، بینگ، یاهو، بایدو، Yandex.

علاوه بر این موتورهای جستجوی محبوب، سایر موتورهای جستجویی مانند DuckDuckGo، AOL و Ask نیز مبتنی بر خزنده هستند.

  1. دایرکتوری های دارای نیروی انسانی

دایرکتوری های مبتنی بر نیروی انسانی که به عنوان سیستم دایرکتوری باز نیز شناخته می شوند به فعالیت های انسانی برای ایجاد لیست ها وابسته هستند.

نحوه نمایه سازی در دایرکتوری های مبتنی نیروی انسانی :

  • مالک سایت شرح کوتاهی از سایت را به همراه دسته بندی که قرار است در لیست قرار گیرد، به دایرکتوری ارسال می کند.
  • سپس سایت ارسالی به صورت دستی بررسی می شود و در صورت تائید به دسته بندی مناسب اضافه می شود.
  • کلمات کلیدی وارد شده در کادر جستجو با توضیحات سایت ها مطابقت داده می شود. این بدان معنی است که تغییرات ایجاد شده در محتوای صفحات وب در نظر گرفته نمی شود زیرا فقط توضیحات مهم است.
  • یک سایت با محتوای خوب در مقایسه با سایتی با محتوای ضعیف، بیشتر به صورت رایگان مورد بررسی قرار می گیرد.

یاهو Directory و DMOZ نمونه‌های کاملی از دایرکتوری‌های مبتنی بر نیروی انسانی بودند. متأسفانه، موتورهای جستجوی خودکار مانند گوگل، تمام موتورهای جستجوی سبک فهرست راهنما را که با نیروی انسانی کار می‌کردند، از وب حذف کردند.

۳.موتورهای جستجوی ترکیبی

موتورهای جستجوی ترکیبی از فهرست‌بندی مبتنی بر خزنده و دستی برای فهرست کردن سایت‌ها در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. بیشتر موتورهای جستجوی مبتنی بر خزنده مانند گوگل اساساً از خزنده ها به عنوان مکانیزم اصلی و دایرکتوری های انسانی به عنوان مکانیزم ثانویه استفاده می کنند. به عنوان مثال، گوگل ممکن است توضیحات یک صفحه وب را از دایرکتوری های مبتنی بر انسان گرفته و در نتایج جستجو نشان دهد. با ناپدید شدن دایرکتوری های مبتنی بر نیروی انسانی، انواع هیبریدی بیشتر و بیشتر به موتورهای جستجوی خزنده تبدیل می شوند.

اما هنوز فیلتر دستی نتایج جستجو برای حذف سایت های کپی شده و اسپم وجود دارد. هنگامی که سایتی برای فعالیت های اسپم شناسایی می شود، صاحب وب سایت باید اقدامات اصلاحی انجام دهد و سایت را مجدداً به موتورهای جستجو ارسال کند. کارشناسان قبل از قرار دادن مجدد آن در نتایج جستجو، سایت ارسالی را به صورت دستی بررسی می کنند.

موتور جستجو مخصوص فیلم

موتور جستجو مخصوص فیلم

یکی از پرطرفدارترین آیتم هایی که کاربران زیادی به دنبال آن هستند، جستجوی فیلم در موتورهای جستجو است.ده ها موتور جستجوی فیلم در وب وجود دارد. برخی قبل از پیشنهاد فیلم به شما نیاز به ورودی کمی دارند یا اصلا نیازی ندارند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند دقیقاً بدانند علایق شما چیست. در ادامه برای تسهیل امر جستجوی فیلم، به معرفی برخی از رایج ترین آن ها می پردازیم:

  1. Netflix
  2. Rotten Tomatoes
  3. Movielens
  4. Flixster
  5. IMDb
  6. گردو: گردو را نمی توان یک موتور جستجو محسوب کرد، در واقع، گردو یک Meta Search Engine یا فراجستجوگر است به این معنا که نتایج اولیه را از موتورهای جستجویی مانند گوگل استخراج می کند و پس از تکمیل اطلاعات درباره آن ها، این نتایج را به صورت کامل، برای کاربران به نمایش درمی آورد؛ گردو در واقع مشابه یک فراجستجوگر خارجی به نام Duckduckgo عمل می کند.
  7. ذره بین: ذره بین با استفاده از تکنولوژی فراجستجوگر یا همان Meta Search Engine و موتورهای جستجوی موضوعی، تجربه ای تازه از وبگردی را برای کاربران فراهم می کند و نتایج جستجو را به صورت کاملاً تفکیک شده در اختیار کاربران قرار می دهد.
  8. آپارات: آپارات را کمتر کسی است که در ایران نشناسد، البته آپارات نه موتور جستجو است و نه ادعایی دارد. آپارات یک سایت است که به نظر می رسد ایده آن از یوتیوب گرفته شده است؛ شما می توانید به این سایت بروید و در آن جا نه تنها نام فیلم های مورد نظر خود را جستجو کنید، بلکه ویدیوهای خود را در آن بارگذاری کرده و یا ویدیوهای بارگذاری شده توسط دیگر کاربران را ببینید.

موتور جستجو عکس

تقریباً هر نوع تصویر قابل تصوری را می توانید با موتور جستجو عکس پیدا کنید. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که برای وب سایت و یا کمپین های بازاریابی خود به تصاویر با کیفیت نیاز دارید پس همراه ما باشید تا ۱۰ تا از بهترین موتورهای جستجوی عکس را به شما معرفی کنیم.

موتور جستجو عکس

ابزارهای امروزی همگی دارای فیلترهای جستجوی تصویر پیشرفته هستند که به شما کمک می کند اندازه ها، جهت ها، رنگ ها و حتی حقوق استفاده اشتباه را حذف کنید تا بتوانید آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید و بدون ترس از نقض کپی رایت از آنها استفاده نمائید.

1.موتور جستجوی تصویر معکوس TinEye

TinEye یک موتور جستجوی عکس معکوس است. این ابزار به شما امکان می دهد هم بر اساس URL ها و هم تصاویر آپلود شده جستجو کنید. فقط کافی است روی نماد فلش در مقابل کادر جستجو کلیک کنید و تصویر مورد نظر خود را آپلود کنید تا جایی هایی که عکس به صورت آنلاین ظاهر می شود را پیدا کنید.

۲. تصاویر گوگل

در Google Images فقط یک کلمه کلیدی وارد می کنید و تمام. برای جستجوی عمیق تر نیز فیلترهای زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی من پرنده آبی را جستجو می‌کنم، می‌توانم عکس‌ها را فقط به کارتون‌ها، نقاشی‌های کلیپ‌ آرت، تصاویر، یا حتی طرح‌های لوگو محدود کنم.

با کلیک بر روی “ابزارها” نیز به فیلترهای بیشتری دسترسی خواهید داشت: اندازه، رنگ، حقوق استفاده، نوع عکس و زمان آپلود آن.

این ابزار برای پیدا کردن دقیقاً نوع تصویری که می‌خواهید و همچنین تصاویری که حق امتیاز ندارند بسیار مفید است.

جستجوی عکس معکوس گوگل

Google Images همچنین ابزار جستجوی عکس معکوس را نیز ارائه می دهد. برای دسترسی به آن، کافی روی نماد دوربین در کادر جستجو کلیک کنید.

۳. جستجوی تصویر یاهو

یکی دیگر از موتورهای جستجوی تصویر، جستجوی تصویر یاهو است. این ابزار به نظر شبیه Google Images است، اما نتایج کمی متفاوتی را ارائه می دهد.

۴. جستجوی تصویر بینگ

بهترین جایگزین برای گوگل، موتور جستجو تصویر بینگ است. طرح‌بندی و ویژگی‌های جستجوی تصویر بینگ به گوگل بسیار نزدیک است و نتایج مشابهی را مشاهده خواهید کرد.

یکی از ویژگی‌های جالب، فیلتر افراد است که به شما امکان می‌دهد عکس‌های افراد را بر اساس نحوه عکس‌برداری (فقط صورت یا سر و شانه) انتخاب کنید.

۵. ابزار جستجوی تصویر پینترست

Pinterest هم ابزار جستجوی بصری خود را دارد. همانطور که می دانید پینترست یک پلتفرم مبتنی بر تصویر است و استفاده از آن بسیار ساده است:

  • وارد حساب پینترست خود شوید.
  • روی هر پین در فید خانه خود (یا روی هر نمایه یا تابلویی) کلیک کنید.
  • روی نماد در گوشه سمت راست پایین تصویر پین شده کلیک کنید.

این ابزار از نظر بصری نتایج مشابه تصویری را که جستجو کرده اید برمی گرداند.

Pinterest به لطف پین های ایجاد شده توسط کاربر، پایگاه داده بسیار بزرگی از تصاویر دارد، بنابراین منبعی است که در صورت نیاز به یافتن یک تصویر خاص، نباید آن را رد کنید.

6. Openverse

اگر به دنبال موتور جستجوی تصویر با نتایج متنوع تر هستید، Openverse (که قبلا به عنوان جستجوی Creative Commons شناخته می شد) را امتحان کنید. این ابزار بخشی از پروژه متن باز وردپرس است. در اصل، این موتور جستجو “تصاویر دارای مجوز آزاد از سراسر اینترنت” را فهرست می کند. این بدان معناست که آنها رایگان هستند، در مالکیت عمومی هستند یا تحت مجوز Creative Commons قرار دارند.

۷. فلیکر

Flickr نوع متفاوتی از موتور جستجوی تصویر است، زیرا مجموعه تصاویر آن حاصل کار عکاسان آماتور و حرفه ای است که کار خود را در این پلتفرم به اشتراک می گذارند. اگر از مرور و جستجوی عکس های زیبا لذت می برید، فلیکر برای شماست.

8. Getty Images

برای عکس‌های استوک زیبا، Getty Images را بررسی کنید. می‌توانید بر اساس کلمه کلیدی یا تصویر و ویدیو جستجو کنید . فقط روی «جستجو بر اساس تصویر یا ویدیو» در کادر جستجو کلیک کنید.

به خاطر داشته باشید که برای هر عکسی که می خواهید استفاده کنید، باید برای مجوز بدون حق امتیاز هزینه آن را پرداخت کنید. Getty Images این مجوز را به صورت تصویر به تصویر ارائه می دهد، یا می توانید بسته های عکس را با قیمت ثابت خریداری کنید.

9. Shutterstock

یکی دیگر از موتورهای جستجوی تصویر ارزان‌تر برای عکس‌های استوک بدون حق امتیاز، Shutterstock است.

کتابخانه تصاویر آنها به اندازه Getty Images بزرگ است و فیلترهای جستجوی آنها به همان اندازه عمیق است.

10. موتور جستجوی تصاویر Yandex

موتور جستجو Yandex چند راه مختلف برای یافتن و مرور تصاویر ارائه می دهد. در Yandex Images، می‌توانید مجموعه‌ای از تصاویر را بر اساس موضوع بررسی کنید.

کلیک کردن روی آن شما را به یک جستجوی قوی تصویر می برد که در آن می توانید بر اساس اندازه، جهت، نوع تصویر، فرمت فایل و موارد دیگر جستجوی خود را فیلتر و مرتب کنید.

برای دریافت هرگونه مشاوره سئو و یا اطلاع از تعرفه سئو سایت از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

بهترین موتور جستجوگر بدون فیلتر

همان طور که از تعریف موتور جستجو مشخص است، امروزه، این ابزارها، جزو لاینفک زندگی ما شده اند؛ به این معنی که اغلب کاربران وب برای انجام کوچک ترین کارها، نظیر یافتن یک کافی شاپ در نزدیکی محل کار خود تا انجام مهم ترین و حساس ترین تحقیقات علمی و پژوهشی، از آن ها استفاده می کنند.

بهترین موتور جستجوگر بدون فیلتر

به طور کلی، موتورهای جستجوگر زیادی در دنیا مورد استفاده هستند که برخی از مطرح ترین آن ها موتور جستجو Google، Yahoo، Bing ، Ask و … به شمار می رود؛ ولی وقتی صحبت از بهترین موتور جستجو بدون فیلتر به میان می آید؛ آنچه پیش از همه نام ها به ذهن متبادر می شود، موتور جستجو گوگل است.

گوگل، سال هاست که به عنوان بهترین و رایج ترین موتور جستجو شناخته می شود و توانسته است در سایت الکسا نیز رتبه نخست را به دست بیاورد. این موتور جستجو، بیش از ۸۵% از جستجوهای جهان را به خود اختصاص داده است و میلیون ها کاربر، در طی روز برای دستیابی به اطلاعات مختلف، از این موتور جستجوی بی نظیر بهره مند می شوند.

از دلایلی که می توان گوگل را بهترین موتور جستجوی بدون فیلتر محسوب کرد این است که این موتور جستجو دارای یک اینترفیس یا رابط کاربری بسیار ساده است که کاربران با هر میزان دانش، می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. هم چنین الگوریتم های موجود در این موتور جستجو و همین طور به روز رسانی های مداوم آن، باعث شده است تا نتایج جستجویی دقیق و با درصد خطایی جزئی حاصل شود و رضایتمندی کاربران را بالا ببرد.

با این وجود، لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که گوگل به ویژگی های خود قابلیتی تحت عنوان «جستجوی امن» یا SafeSearch را افزود که هدف آن پنهان کردن برخی نتایج از دسترس کودکان بود؛ ولی متاسفانه اپراتورهای داخلی در ایران، از این قابلیت استفاده کرده اند تا امکان پنهان کردن برخی نتایج را برای همه کاربران فعال کنند.

با این حال، گوگل همچنان در بین موتورهای جستجوی برتر دنیا در ایران پیشتاز است.

بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی

حتماً بسیاری از خوانندگان این مقاله حدس می زنند که بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی کدام است؛ بله وقتی پای گوگل در میان باشد، دیگر موتورهای جستجو شانس چندانی برای احراز جایگاه بزرگ ترین موتور جستجو را نخواهند داشت.

همان طور که گفتیم موتور جستجو گوگل توانسته است سهم بازاری در حدود ۸۱.۵٪ تا ۹۲.۹۹۶٪ در سراسر جهان به دست بیاورد و در تمامی کشورها در دستگاه های مختلفی نظیر رایانه، موبایل و … مسلط بر بازار باشد.

قوی ترین موتور جستجوگر اینترنت

وقتی نوبت به صحبت درباره قوی ترین موتور جستجوگر اینترنت می رسد؛ باز هم نام گوگل مطرح می شود؛ در واقع گوگل با استفاده از ابزارها و الگوریتم های پیشرفته گوناگون موفق شده است تا به امروز کامل ترین و دقیق ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهند.

درطی سال ها فعالیت گوگل، این موتور جستجو توانسته با استفاده از الگوریتم های کاربردی و پیشرفته و همین طور ابزارهایی همچون Learning Machine، مطمئن ترین روش برای یافتن آن چیزی باشد که کاربران خواهان آن هستند.

بهترین موتور جستجو برای اندروید کدام است؟

بهترین موتور جستجو برای اندروید به شما این امکان را می‌دهد که تجربه مرور وب خود را در تلفن همراه به همان روشی که Android به شما امکان می‌دهد ظاهر کنید و حس صفحه اصلی خود را به خوبی تنظیم و سفارشی نمائید.

در حالی که هنوز گوگل کروم برای بسیاری از افراد بهترین مرورگر اندروید است، اما مرورگرهای دیگری هستند که تاکید بیشتری بر سرعت، حریم خصوصی یا خوانایی دارند و تعداد کمی از آنها حتی سرویس های پروکسی VPN خود را نیز ارائه می دهند. درست مانند کروم، بسیاری از مرورگرهای اندرویدی موجود در این لیست می توانند با همتایان دسکتاپ خود همگام شوند تا به شما امکان دسترسی به تاریخچه، گذرواژه های ذخیره شده یا حتی ارسال برگه های باز در رایانه خود را به تلفنتان بدهند.

انتخاب بهترین موتور جستجو برای اندروید به ترجیحات و نیازهای شما بستگی دارد. در اینجا تعدادی از موتورهای جستجوی محبوب برای اندروید آورده شده است، و شما می توانید یکی از بهترین موتورهای جستجو را انتخاب کنید:

موتور جستجوی گوگل:

گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض برای اکثر دستگاه‌های اندرویدی است و به شدت با سیستم عامل اندروید یکپارچه شده است.
نتایج جستجوی دقیق و جامع و همچنین ویژگی‌های مختلف اضافی مانند جستجوی صوتی، توصیه‌های شخصی‌سازی شده و ادغام دستیار Google را ارائه می‌دهد.

DuckDuckGo:

DuckDuckGo به دلیل تمرکز قوی در حفظ حریم خصوصی شناخته شده است. جستجوهای شما را ردیابی نمی کند یا اطلاعات شخصی را جمع آوری نمی کند.
اگر حفظ حریم خصوصی یکی از دغدغه‌های اصلی شماست، DuckDuckGo انتخاب خوبی است.

مایکروسافت بینگ:

بینگ یکی دیگر از گزینه های موتور جستجوی موجود برای کاربران اندروید است.
این یک صفحه اصلی بصری جذاب با تصاویر پس زمینه ارائه می دهد و ویژگی هایی مانند جستجوی تصویر و ویدیو را ارائه می دهد.

جستجوی یاهو:

یاهو هنوز توسط برخی از کاربران استفاده می شود و یک برنامه موتور جستجو برای اندروید ارائه می دهد.
علاوه بر جستجو، اخبار و ویژگی های دیگر را ارائه می دهد.

اکوزیا:

Ecosia یک موتور جستجوی آگاه از محیط زیست است. بخش قابل توجهی از درآمد تبلیغاتی خود را برای کاشت درخت در سراسر جهان مصرف می کند.
اگر می خواهید از تلاش های احیای جنگل حمایت کنید، Ecosia ممکن است انتخاب مناسبی باشد.

موتور جست و جوی Brave:

Brave Search بخشی از اکوسیستم مرورگر Brave است که به دلیل ویژگی‌های متمرکز بر حریم خصوصی شناخته شده است.
هدف آن ارائه حریم خصوصی کاربران در حین جستجو در وب است.
در نهایت، بهترین موتور جستجو برای اندروید به اولویت های شما بستگی دارد، خواه حریم خصوصی، نگرانی های محیطی یا صرفاً آشنایی با یک موتور جستجوی خاص. می‌توانید گزینه‌های مختلفی را امتحان کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که با اولویت‌ها و نیازهای شما هماهنگ باشد. اکثر دستگاه های اندرویدی به شما امکان می دهند موتور جستجوی پیش فرض را در تنظیمات مرورگر خود تغییر دهید، بنابراین در صورت تمایل می توانید به راحتی بین آنها جابجا شوید.

تفاوت بین مرورگر و موتور جستجو چیست؟

یک مرورگر و یک موتور جستجو دو جزء مجزا هستند که برای تعامل با اینترنت استفاده می‌شوند، اما اهداف و عملکردهای متفاوتی دارند. در ادامه تفاوت بین مرورگر و موتور جستجو را بطور خلاصه بررسی می کنیم:

مرورگر:

مرورگر یک برنامه یا برنامه نرم افزاری است که به کاربران امکان دسترسی و مشاهده وب سایت ها و محتوای وب در اینترنت را می دهد.

به عنوان رابط بین کاربر و اینترنت عمل می کند و وسیله ای برای درخواست، بازیابی و نمایش صفحات وب ارائه می دهد.

مرورگرها کدهای وب (HTML، CSS، جاوا اسکریپت) را برای نمایش وب سایت ها در قالبی خوانا و تعاملی تفسیر و رندر می کنند.

مرورگرهای وب محبوب عبارتند از: Google Chrome، Mozilla Firefox، Microsoft Edge، Safari و غیره.

موتور جستجو:

موتور جستجو یک وب سایت یا برنامه تخصصی است که به کاربران کمک می کند تا اطلاعات خاصی را در اینترنت با جستجو بر اساس کلمات یا عبارات کلیدی پیدا کنند.

موتورهای جستجو دارای پایگاه داده های گسترده ای از صفحات وب هستند و از الگوریتم های پیچیده برای فهرست بندی و رتبه بندی این صفحات بر اساس ارتباط با درخواست کاربر استفاده می کنند.

آنها نتایج جستجو را در قالب فهرستی از صفحات وب ارائه می کنند که با معیارهای جستجو مطابقت دارند و معمولاً بر اساس ارتباط رتبه بندی می شوند.

Google، Bing، Yahoo و DuckDuckGo نمونه هایی از موتورهای جستجوی محبوب هستند.

به طور خلاصه، مرورگر نرم افزاری است که برای دسترسی و مشاهده وب سایت ها از آن استفاده می کنید، در حالی که موتور جستجو وب سایت یا ابزاری است که در مرورگر خود برای جستجو و کشف اطلاعات خاص در اینترنت استفاده می کنید. مرورگرها و موتورهای جستجو اغلب با هم کار می کنند، زیرا کاربران از مرورگر برای دسترسی به موتور جستجو استفاده می کنند و سپس برای مشاهده صفحات وب روی نتایج جستجو کلیک می کنند.

سخن پایانی

زندگی دردنیای امروز، بدون استفاده از اطلاعات به روز، امکان ناپذیر است و وظیفه یافتن اطلاعات بر عهده موتورهای جستجو است. در واقع کاربران نمی توانند بدون استفاده از موتورهای جستجو کار زیادی را در وب انجام دهند.

در بین موتورهای جستجوی مختلفی که در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرند، موتور جستجو گوگل توانسته است با کمک ابزارهای گوناگون و الگوریتم های پیشرفته ای که دارد، گوی سبقت را از دیگر رقیبان برباید و تبدیل به قوی ترین موتور جستجو اینترنت شود.

بهترین موتور جستجو برای اندروید کدام است؟

سوالات متداول

    سریع ترین موتور جستجو کدام است؟2023-04-13T14:51:45+04:30

    مطمئن نیستم که بخواهید بدانید کدام موتور جستجو سریعتر صفحات را فهرست می کند یا نتایج جستجو را نمایش می دهد. شاید گوگل سریعترین موتور جستجو برای فهرست کردن صفحات باشد، زیرا به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. الگوریتم آن برای یافتن یک صفحه وب جدید بسیار متکی به پیوندها است. همچنین طبق تحقیقات، گوگل سریعترین موتور جستجو برای نمایش نتایج جستجو است.

    موتورهای جستجو چگونه کسب درآمد می کنند؟2023-03-12T16:31:01+03:30

    منبع اصلی درآمد موتورهای جستجو مانند گوگل از منابع مختلف غیر مستقیم است. موتورهای جستجو می توانند از طریق ارائه خدمات خود کسب درآمد کنند:

    تبلیغات : گوگل از سرویس تبلیغاتی خود به نام Google Ads استفاده می کند که به لطف آن می تواند به برندها کمک کند تا محصولات خود را در نتایج جستجو نشان دهند و در مقابل هر بار که کاربر روی تبلیغ کلیک می کند کمیسیون کمی دریافت می کند.

    خرید آنلاین: موتورهای جستجو می توانند محصولات مختلف را در نتایج جستجوی پیشرفته خود تبلیغ کنند. اگر کاربر یکی از محصولات را کلیک یا خریداری کند، موتور جستجو در ازای آن درصد کمی از خرید را می گیرد.

    خدمات: گوگل خدمات خود (مانند فروشگاه Play، Google Cloud، Google Apps و غیره) را با موتور جستجوی خود ترکیب می‌کند و بنابراین از طریق مشتریانی که از آنها استفاده می‌کنند درآمد ایجاد می‌کند.

    چرا گوگل محبوب ترین موتور جستجو است؟2023-03-12T16:30:10+03:30

    گوگل به عنوان یک موتور جستجو، سال ها پیشرو در صنعت خود بوده و همچنان بر بازار موتورهای جستجو تسلط دارد. چند دلیل وجود دارد که چرا گوگل پرکاربردترین موتور جستجو است:

    • یکی از اولین موتورهای جستجو بود
    • نتایج مرتبط را ارائه می دهد
    • سریع است
    • دائماً بهبود می یابد
    • به چندین سرویس رایگان متصل است.

    این مطلب را به اشتراک بگذارید!

    5 1 vote
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 دیدگاه
    Inline Feedbacks
    مشاهده تمام دیدگاه ها
    بازگشت به بالا