لوگو سئوپارس
تماس با ما

هدف جستجو یا search intent چیست؟

توسط |2024-03-03T13:54:28+03:3026 آبان 1401|دسته بندی ها: بلاگ, سئو مقدماتی|بدون دیدگاه

هدف جستجو چیست؟

هدف جستجو (که به آن کلمه کلیدی هدف نیز گفته می شود) هدف نهایی شخصی است که یک پرس و جو یا عبارت را در موتور جستجو وارد می کند.

هدف جستجو به این سوال پاسخ می دهد که “چرا یک نفر اصلاً جستجو می کند؟” و “این کاربر از یک صفحه فرود چه انتظاری دارد؟”

تطبیق صفحات فرود با هدف جستجو اساس موفقیت سئو است. افراد محتوا را می خوانند و تحلیل می کنند و بسته به کاری که می خواهند انجام دهند به اطلاعات و پیام ها واکنش متفاوتی نشان می دهند.

ایده هدف جستجو با ظهور پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی برجسته شد و اهمیت پیدا کرد. این دو مفهوم از طریق به روز رسانی مرغ مگس خوار و الگوریتم RankBrain در الگوریتم های جستجوی گوگل گنجانده شد.

تحقیق در مورد هدف جستجو یک فرآیند تخصصی و پیچیده است و نیاز به دانش و مهارت و همچنین درک بالایی از کسب و کار دارد. در نهایت، هدف جستجو با مشارکت متخصص سئو و کارفرما بطور مشترک انجام می شود. در خدمات سئو سئوپارس کارشناسان ما با مهارت و تخصص خود، این فرآیند را برای شما آسان می کنند.برای دریافت مشاوره سئو و یا اطلاع از تعرفه سئو سایت با ما در تماس باشید.

در این راهنمای جامع همراه ما باشید تا با هدف جستجو و نحوه تعیین آن بطور کامل آشنا شوید.

بیشتر بخوانید  معرفی الگوریتم های گوگل در سئو

نحوه گروه بندی هدف جستجو

در حالی که هر پرس و جو دارای هدف منحصر به فرد خود است، چهار راه اساسی برای گروه بندی هدف جستجو وجود دارد:

هدف پیدا کردن یک سایت خاص (navigational) : این کاربران به دنبال یک وب سایت یا صفحه وب خاص هستند و از پرس و جوهای برند استفاده می کنند. مثلا کسی که فیس بوک را سرچ می کند، به دنبال سایت فیس بوک است.

هدف اطلاعاتی : فرد قصد یادگیری چیزی را دارد. این کاربران می خواهند به یک سوال خاص پاسخ دهند یا یک مشکل خاص را حل کنند. جستجوهایی با این هدف اغلب شامل کلماتی مانند “چگونه” یا “چیست” یا فقط شامل یک موضوع (کلمات کلیدی اصلی) هستند.

هدف تحقیق تجاری : این کاربران از نظر فنی به دنبال اطلاعات بیشتر هستند، اما هدف نهایی آنها انجام (خرید) چیزی (یک محصول) است. بنابراین در حالی که آنها به دنبال اطلاعات خاصی هستند، می توانند با توجه به صفحه فرود و محتوای مناسب، متقاعد شوند که تبدیل شوند. مثلا در مورد کسب اطلاعات در مورد یک محصول خاص جستجو می کنند.

هدف معامله ای : این کاربران به دنبال انجام یک اقدام خاص هستند. در بازاریابی دیجیتال معمولاً به خرید اشاره می‌کند، اما می‌تواند برای ایجاد فهرست، تولید سرنخ یا دانلود فایل نیز کاربرد داشته باشد. قصد معامله به عنوان “قصد تجاری” نیز شناخته می شود.

علاوه بر این ۴ نوع اصلی هدف جستجو، دو نوع ثانویه دیگر نیز وجود دارد:

هدف محلی : قصد یافتن نتایج در نزدیکی یک مکان خاص. این کاربران بر اساس جایی که هستند به دنبال اطلاعات هستند. هدف محلی اغلب navigational است (افرادی که به دنبال بازدید از یک فروشگاه هستند)، اما همچنین می تواند اطلاعاتی باشد (ساعات کاری، فرم های پرداخت پذیرفته شده، و غیره) یا حتی معاملاتی (تماس از طریق ایمیل یا کلیک برای تماس، رزرو و غیره) .

مجانی ها (Freebies) : این کاربران به دنبال یک محصول یا خدمات رایگان هستند. بسته به مدل کسب و کارتان، ممکن است هدف قرار دادن این هدف برای شما منطقی باشد یا نباشد.

بیشتر بخوانید  سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف جستجو در تحقیق کلمات کلیدی

هدف جستجو ، عامل مهمی در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است. باید در مورد کلمات کلیدی به گونه ای تحقیق کنید که اهداف کسب و کار شما را با هدف جستجو هماهنگ کند.

در حالت ایده آل، شما باید کلمات کلیدی را که بر اساس موضوع و هدف تقسیم بندی کنید. برای مثال، اگر وب‌سایتی دارید که تلویزیون می‌فروشد، خروجی تحقیق کلمه کلیدی شما باید در این خطوط گروه‌بندی شود:

  • جستجوی تلویزیون با هدف اطلاعاتی
  • جستجوی تلویزیون با هدف تحقیق تجاری
  • جستجوی تلویزیون با هدف قصد معامله

بنابراین اگر سه مدل تلویزیون برای فروش دارید، در نهایت با ۹ گروه کلیدواژه (۳ مدل در ۳ هدف جستجو) مواجه خواهید شد.

البته، در صورت تمایل می توانید گروه بندی کلمات کلیدی خود را برای جزئیات بیشتر تقسیم بندی کنید.

چگونه هدف جستجو را تعیین کنید؟

هدف جستجوی یک پرس و جو زمانی می تواند واضح باشد که شامل کلماتی مانند “خرید… اکنون” باشد. برای سایر پرسش‌هایی که کمتر واضح هستند، هدف جستجو را با مراجعه به گوگل تعیین کنید. گوگل پاسخ را درست را در SERP یا همان نتایج جستجو به شما می دهد.

مثلا اگر نمی دانید یک عبارت جستجو را در چه دسته ای قرار دهید، آن عبارت را در گوگل جستجو کنید. نتایجی که گوگل نشان می دهد تعیین می کند که آن عبارت در چه دسته ای باید قرار گیرد. اگر بیشتر نتایج مربوط به یک مقاله بود، پس معلوم می شود که هدف جستجو اطلاعاتی است. اگر بیشتر نتایج یک محصول بود، پس هدف جستجو معاملاتی است و آن کلمه کلیدی را در صفحه محصول قرار می دهیم.

بهینه سازی صفحات سایت مطابق با هدف جستجو

پرسونا مخاطبان سایت شما یا همان شخصیت مخاطبان سایت شما، نقطه آغاز تحقیق برای بهینه سازی سایت است. پرسونا مشتری تعیین کننده جهت استراتژی بازاریابی شما خواهد بود.

اما وقتی صحبت از بهینه‌سازی هدف به میان می‌آید، پرسونا مشتری بسیار مهم می شود. پرسونای شما باید موارد زیر را پوشش دهد:

  • اهداف و وظایف مشتری برای تکمیل
  • نقاط درد و چالش هایی که باید بر آنها غلبه کرد
  • چگونه از محصولات/خدمات شما استفاده می کنند

درک نیازهای مشتری به شما کمک می کند تا قصد و نیت آنها را در پس یک جستجوی خاص پیش بینی کنید. سپس می توانید با ایجاد محتوای خاص برای هر شخص و هر هدف، آن افراد را هدف قرار دهید.

سوالات مناسب را برای پاسخ پیدا کنید

برای پرس و جوهای اطلاعاتی یا کلمات کلیدی، کلید بهینه سازی باید هدف پاسخ به سوالات کاربران باشد. باز هم، بهترین راه برای یادگیری اینکه به چه سوالاتی باید پاسخ دهید، نگاه کردن به SERP است.

به عنوان مثال “تحقیق کلمه کلیدی”، بدیهی است که سوال اصلی که مردم می خواهند در مورد این موضوع به آن پاسخ دهند این است که چگونه می توان تحقیق کلمات کلیدی را انجام داد. اما اینها تنها سوالاتی نیستند که مردم می پرسند:

پیدا کردن هدف جستجو

هنگامی که محتوایی را  متناسب با هدف جستجوگرهای “تحقیق کلمه کلیدی” ایجاد می کنید، روی پاسخ دادن به این سوالات تمرکز کنید. برخی از بخش های خوبی که این محتوا می تواند شامل شود عبارتند از (علاوه بر راهنمای نحوه):

  • تعریف تحقیق کلمات کلیدی
  • راهنمای نحوه تصمیم گیری در مورد مناسب بودن کلمه کلیدی برای سایت شما
  • لیستی از ابزارهای خوب تحقیق کلمات کلیدی

حتی اگر کسب و کار شما ابزار تحقیق کلمات کلیدی را ارائه می دهد، در فهرست کردن برخی از ابزارهای جایگزین تردید نکنید. بدیهی است که شما می خواهید ابزار خود را در بالای صفحه قرار دهید، اما ذکر رقبا در واقع راه خوبی برای ایجاد اقتدار موضوعی و اعتماد بین مخاطبان است. به علاوه، گوگل اغلب این دو نوع عبارت را از لحاظ معنایی مرتبط می بیند، بنابراین می تواند به سئوی صفحه شما کمک کند.

فرصت های موجود را پیدا کنید

صفحات موجود و عملکرد جستجو به شما بینشی در مورد بهینه سازی هدف فعلی و فرصت هایی برای بهبود عملکرد می دهد. به گزارش عملکرد در سرچ کنسول گوگل بروید تا بررسی کنید که افراد در حال حاضر از چه پرسش هایی برای یافتن وب سایت شما استفاده می کنند.

فرصت های موجود برای یافتن هدف جستجو

محتویات موردنظر اینجا قرار می گیرد

در قسمت performance سرچ کنسول، کوئری هایی را که شامل عبارات زیر هستند در دسته اطلاعاتی قرار دهید:

  • چیست
  • چگونه
  • کجاست
  • چه وقتی است
  • چرا هست

کوئری هایی که شامل کلمات “بررسی… ” و مثلا “۱۰ تا از برترین های…” هستند در دسته تحقیق تجاری قرار دهید.

بدیهی است که باید برخی از جاهای خالی را پر کنید و نمونه هایی برای پرس و جوهایی که بیشتر به کسب و کار شما مرتبط هستند جمع آوری کنید.

شما می‌توانید از همین فرآیند برای کشف پرس‌و‌جوهایی برای مقاصد تراکنشی، محلی و رایگان در صورت مربوط بودن به وب‌سایت خود استفاده کنید.

ارزش افزوده برای کاربر

بهترین راه برای بهینه سازی یک صفحه برای هدف جستجو، به زبان ساده این است که مطمئن شوید محتوای شما برای کاربر ارزش می آفریند. مطالب مفید و ارزشمند عبارتند از:

محتوا عمیق و جامع باشد: این به معنای تعداد کلمات نیست. اگرچه یک همبستگی بین محتوای عمیق و تعداد کلمات وجود دارد. عمیق بودن به این معنی است که خوانندگان پس از مصرف محتوا، دیگر سؤالی در مورد موضوع نداشته باشند. یعنی یک محتوای جامع ایجاد کنیم که به تمام نیازها و سوالات موجود در ذهن کاربر پاسخ دهد.

محتوا معتبر باشد: شما باید بتوانید از هر ادعای قطعی خود، چه با پیوند دادن به یک منبع یا از طریق داده ها یا تحقیقات خود، برای اعتبار محتوای خود استفاده کنید.

محتوا قابل اعتماد باشد: اعتماد می تواند معانی زیادی داشته باشد و بسته به هدف، موضوع یا نوع محتوا، به روش های مختلف ساخته شود. بهترین راه برای ایجاد اعتماد از طریق نقل قول های شخص ثالث مانند بررسی محصول، بک لینک ها و مراجع خارجی است. استفاده از منابع در محتوای خود نیز یک راه عالی برای ایجاد اقتدار است.

کمی تحقیق کنید تا بفهمید مردم چه محتوایی را ارزشمند می‌دانند. هنگام بررسی هدف جستجو برای کلمات کلیدی مختلف، به محتوای صفحات بالای SERP توجه کنید.

به ماشین‌ها کمک کنید تا محتوای شما را راحت بخوانند

پس از ایجاد محتوای خود، چند راه ساده وجود دارد که می توانید صفحات خود را بهینه کنید تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک کنید تا سؤالاتی را که به آنها پاسخ می دهید درک کنند.

برای هدف تحقیق اطلاعاتی و تجاری:

سوال را در نظر بگیرید، یا آن را به عنوان راه حل بیان کنید (“چگونه نشتی شیر آب را تعمیر کنیم” در مقابل “چرا شیر آب شما نشتی دارد؟”)، و از آن در تگ عنوان و تگ <h1> استفاده کنید.

از تگ های <h2> برای یادداشت هر مرحله در یک فرآیند استفاده کنید. توضیحات را درست بعد از سرفصل اضافه کنید.

هنگام پاسخ دادن به سؤال «چیست»، پاسخ را مستقیماً بعد از تگ <h1> در محتوا قرار دهید.

برای هدف تراکنش، صفحه شما باید کاملاً حول محور تبدیل بهینه شود:

در مورد پیوندهای صفحه به کاربران گزینه های زیادی ندهید. پیوندهای موجود در سرصفحه و پاورقی خود را محدود کنید و هیچ پیوندی را بالای فراخوان قرار ندهید. در حالت ایده‌آل، تبدیل باید درست در صفحه انجام شود، بنابراین فرم‌های ثبت‌نام، دکمه‌های دانلود و دکمه‌های «افزودن به سبد خرید» را در این صفحه قرار دهید.

از یک CTA (call to action) قابل مشاهده و منحصر به فرد استفاده کنید و آن را در جلو و وسط صفحه قرار دهید. از نظر بصری، آن را از سایر اجزای صفحه متمایز کنید. تصاویر، متن، ویدئو و سایر رسانه ها نباید توجه را از CTA منحرف کنند.

CTA های شما باید واضح و توصیفی باشند. مردم باید فورا بدانند که با کلیک کردن روی دکمه چه کاری انجام می دهد.

از کلمات تجاری محور در تگ <h1> صفحه استفاده کنید. اگر محصول است، از نام محصول و مدل در اینجا و در عنوان استفاده کنید تا از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنید.

آیا می خواهید محتوای بهتری بنویسید؟

در نهایت، با تیم های پشتیبانی مشتری خود به گفتگو بنشینید. لیستی از سوالات و نظرات رایجی که از مشتریان خود دریافت می کنید جمع آوری کنید. اگر از شما چیزی می خواهند، می توانید شرط بندی کنید که ابتدا آن را در گوگل جستجو کرده اند.

عملکرد را اندازه گیری کنید

در نهایت، از تحلیل سایت برای ردیابی عملکرد بهینه‌سازی‌های هدف خود استفاده کنید. از معیارهایی استفاده کنید که میزان تعامل افراد با صفحات شما را اندازه می‌گیرد:

زمان حضور در سایت: افراد چه مدت زمانی را در صفحه سپری می کنند؟ آیا بعد از یکی دو ثانیه می روند یا چند دقیقه می مانند تا کل مقاله را بخوانند؟ برای ردیابی نرخ‌های اسکرول، یک نقشه حرارتی (heat map) اضافه کنید تا ببینید آیا افراد به پایین صفحه می‌روند یا خیر.

نرخ پرش: آیا افراد با صفحه شما تعامل دارند، به صفحه دیگری مراجعه می کنند یا به سادگی آن را ترک می کنند؟ این یک معیار مهم برای یک صفحه تراکنش است. تبدیل ها به طور کلی شامل یک کلیک هستند. از رویدادها برای ردیابی کلیک هایی که کاربران را به صفحه جدیدی نمی فرستند استفاده کنید.

نرخ تعامل: طرف مقابل نرخ پرش، درصد کاربرانی است که به هر طریقی با صفحه تعامل دارند. شما می توانید بهینه سازی تحقیقات تجاری خود را با اندازه گیری تعداد کاربرانی که متقاعد می کنید تا روی صفحه تبدیل کلیک کنند، اندازه گیری کنید. با این حال، سهام زیادی را در این معیار قرار ندهید، زیرا بسیاری از کاربران در این مرحله آماده تبدیل نیستند.

نرخ تبدیل: روشی سریع و آسان برای اندازه‌گیری بهینه‌سازی قصد تراکنش. اگر افراد تبدیل نمی‌شوند، احتمالاً چیزی بین مخاطب و صفحه مطابقت ندارد. مانند تعامل، این کلمه قطعی در مورد موفقیت بهینه سازی نیست، زیرا ممکن است مشکلات دیگری در قیف تبدیل شما وجود داشته باشد که باعث انصراف افراد شده است.

    هدف جستجوی کاربر چیست؟2022-11-18T19:05:57+03:30

    هدف جستجو بیان می کند که یک کاربر اینترنتی هنگام وارد کردن یک عبارت جستجو در موتور جستجو چه هدف یا نیتی دارد. هدف کاربر اکنون یک عامل مرکزی در سئو محتوا و موتورهای جستجو است و کلمات کلیدی فردی را به عنوان یک عامل رتبه بندی غالب تحت الشعاع قرار می دهد.

    چرا هدف جستجو مهم است؟2022-11-18T19:09:21+03:30

    مطابقت محتوای وب سایت شما با هدف جستجوی کاربر به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را به عنوان یک مرجع در حوزه کسب و کار خود تبدیل کنید. ارائه اطلاعات مرتبط که متناسب با درخواست جستجوی کاربر باشد، به مخاطبان شما می گوید که شما اطلاعات مورد نیاز کاربر را می دانید.

     

    چهار نوع هدف جستجو چیست؟2022-11-18T19:15:04+03:30

    همانطور که مشخص است، 99٪ از کل عبارات جستجو تحت 4 مقوله مختلف قرار می گیرند:

    • هدف پیدا کردن یک سایت خاص (navigational)
    • هدف اطلاعاتی 
    • هدف تحقیق تجاری
    • هدف معامله ای

    این مطلب را به اشتراک بگذارید!

    5 1 vote
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 دیدگاه
    Inline Feedbacks
    مشاهده تمام دیدگاه ها
    بازگشت به بالا