الگوریتم های گوگل در سئو و یادگیری آن ها به تمامی دارندگان وب سایت کمک می کند تا رتبه خوبی در گوگل کسب کرده و بازدید خود را بالا ببرند. امروزه سایت های بسیاری ساخته شده اند که مربوط به کسب و کارهای مختلف هستند و نیاز به دیده شدن برای کسب سود دارند. به همین دلیل باید از الگوریتم های گوگل برای سئو استفاده کنند تا در نتایج اول ظاهر شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره الگوریتم ها صحبت کنیم و با تمامی جوانب آن ها آشنا شویم.

 گوگل به چه صورت سایت ها را رتبه بندی می کند؟

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل مجموعه قوانین و فرآیند هایی هستند که موتور جستجو برای تعیین ارتباط و کیفیت محتوای وب سایت در رابطه با عبارات جستجوی خاص استفاده می کند. این الگوریتم ها به طور مداوم در حال تغییر و به روز رسانی هستند تا اطمینان حاصل شود که نتایج جستجو تا حد امکان دقیق و مرتبط است.

الگوریتم گوگل دارای تعدادی مؤلفه کلیدی، از جمله خزیدن و ایندکس کردن یا نمایه سازی و ارزیابی کیفیت جستجو است. درواقع این الگوریتم ها هم به کاربر کمک می کنند تا اطلاعات درخواستی خود را در سریع ترین زمان ممکن بین میلیون ها سایت پیدا کند و هم باعث دیده شدن سایت ها به عنوان اولین نتایج در گوگل می شوند که باعث افزایش بازدید سایت خواهد شد.

گوگل با کمک الگوریتم ها بهترین و کاربردی ترین نتایج را برای کسی که جستجوی یک کلمه کلیدی را انجام داده است، نشان می دهد. این کار با بررسی محتوای سایت انجام می شود. به همین دلیل است که الگوریتم های گوگل در سئو و محتوای سایت بسیار کاربردی هستند. در ادامه بهتر درباره این موضوع صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید  خزیدن و نمایه سازی به چه معناست؟

گوگل به چه صورت سایت ها را رتبه بندی می کند؟

بعد از آشنایی با الگوریتم های گوگل بهتر است بدانیم که موتور جستجوی گوگل چطور سایت ها را رتبه بندی می کند و درواقع تاثیر الگوریتم های گوگل در سئو سایت به چه صورت است‌. این موتور جستجو که یکی از محبوب ترین ها در جهان است از این الگوریتم های پیچیده برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند‌‌.

الگوریتم سئو گوگل هنگام ارزیابی وب سایت ها برای اهداف رتبه بندی، طیف گسترده ای از عوامل را در نظر می گیرد. این عوامل شامل تکنیک های سئو داخلی (on page) و خارجی (off-page) و هم چنین شاخص های مختلف کیفیت و ارتباط وب سایت می شود.

سئوی داخلی عواملی را پوشش می دهد که مستقیما با محتوای یک وب سایت مرتبط هستند. سئو خارجی عواملی را پوشش می ‌دهد که به طور غیرمستقیم با محتوای یک وب‌ سایت مرتبط هستند، اما هم چنان بر موقعیت‌ های رتبه‌بندی موتور جستجو تاثیر می‌گذارند. در زیر تعدادی از عوامل مهم داخلی و خارجی که برای رتبه بندی تاثیر دارند نام می بریم.

بیشتر بخوانید  10 فاکتور برتر رتبه بندی گوگل برای سال 2023 (+به همراه روش های بهینه سازی)

معرفی الگوریتم های گوگل

ارتباط

الگوریتم های سئو گوگل نمایش نتایج مرتبط با جست و جوی کاربر را در اولویت قرار می دهند. برای شناخت ارتباط، الگوریتم ‌های گوگل عناصر متعددی از یک سایت مانند محتوا، توضیحات متا و ساختار HTML آن را تحلیل می ‌کنند.

برای بهبود ارتباط، ایجاد محتوای با کیفیت بالا که مستقیما با عبارت ‌های جستجوی محبوب ( کلمات کلیدی فرعی) مرتبط باشد، مهم است. کلمات کلیدی نقش مهمی را در سیگنال دادن به الگوریتم های گوگل در مورد مرتبط بودن سایت با یک جستجوی خاص بازی می کنند. با این حال استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می تواند منجر به جریمه در سئو شود زیرا الگوریتم های گوگل زیاد استفاده کردن از کلمات کلیدی را هرزنامه تشخیص می دهند.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی کلمه ها و عباراتی هستند که افراد برای جستجوی اطلاعات از آن ها استفاده می کنند. الگوریتم های گوگل در سئو به کلمات کلیدی موجود در یک سایت و تعداد دفعات ظاهر شدن آن ها توجه می کنند. با این حال این کلمات همان طور که در بالا بیان کردیم باید به تعداد مجاز در قسمت های مختلف سایت استفاده شوند.

بک لینک ها

بک لینک ها پیوند هایی هستند که از سایت های دیگر به یک سایت اشاره می کنند. گوگل بک لینک ها را به عنوان رای اعتماد به محتوا و کیفیت سایت می بیند. اگر از سایت دیگری به سایت شما پیوند داده شود، نشان می دهد که محتوای شما با ارزش و مرتبط با مخاطبان است. با این حال تمام بک لینک ها باید با ارزش ایجاد شوند. زیرا در غیر این صورت الگوریتم های گوگل در سئو آن ها را بی مصرف و اسپم تشخیص داده و باعث پایین آمدن رتبه می شود.

تجربه ی کاربر

تجربه کاربر نیز یکی دیگر از عوامل مهم است که برای رتبه بندی سایت تاثیر دارد. سایت هایی که سرعت بارگیری بالایی دارند، به راحتی می توان به تمام بخش های آن دسترسی داشت و به عبارت دیگر کاربرپسند هستند، توسط الگوریتم های گوگل در سئو بهتر شناخته می شوند. اگر کاربر روی لینک سایت در صفحه نتایج کلیک کند و زمان زیادی را برای باز شدن آن منتظر بماند یا نتواند با سایت به خوبی ارتباط برقرار کند، در این صورت باعث پایین آمدن رتبه خواهد شد.

بهینه سازی موبایل

با توجه به اینکه بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت از دستگاه های تلفن همراه ایجاد می شود، جای تعجب نیست که بهینه سازی موبایل برای رتبه بندی در گوگل بسیار مهم در نظر گرفته شود. سایت‌ هایی که برای دستگاه‌ های تلفن همراه بهینه‌ سازی یا به اصطلاح ریسپانسیو شده‌اند، احتمالا در نتایج جستجوی موبایل رتبه بالاتری دارند. بهینه سازی برای موبایل به این صورت است که اندازه سایت برای صفحه موبایل مناسب باشد و سرعت سایت و محتوای آن نیز در موبایل مانند دسکتاپ در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید  قیمت سئو برای سایت

معرفی الگوریتم های گوگل

بعد از آشنایی با روش های رتبه بندی سایت با استفاده از الگوریتم های گوگل در سئو بهتر است تا با تعدادی از این الگوریتم ها و ساز وکار آن ها آشنا شویم. به همین دلیل تعدادی از مهم ترین الگوریتم ها که صاحبان سایت و سئو کارها با آن ها سروکار دارند را معرفی می کنیم.

معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا گوگل ۲۰۱۱

یکی از الگوریتم های گوگل در سئو که بر کیفیت محتوای یک وب سایت نظارت دارند، پاندا است. هدف آن جریمه کردن وب سایت هایی است که حاوی محتوای کم حجم، تکراری و با کیفیت کم هستند و به وب سایت هایی که محتوای با کیفیت بالا و جذاب را دارا هستند، پاداش می دهند. کسب‌وکار ها می‌ توانند با ایجاد محتوای مهم، مرتبط و مفید که نیاز های مخاطبانشان را برطرف می ‌کند، دید خود را در این الگوریتم بهبود بخشند.

الگوریتم پنگوئن گوگل ۲۰۱۲

پنگوئن گوگل الگوریتمی است که بر کیفیت، ارتباط و کمیت لینک هایی که به یک وب سایت اشاره می کنند تمرکز دارد. این الگوریتم وب سایت هایی که از روش های دستکاری لینک ها مانند خرید لینک و اسپم استفاده می کند را جریمه می کند. وب سایت ها می توانند با ایجاد لینک های مفید، برای این الگوریتم سئو در گوگل خوب دیده شده و پاداش بگیرند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل ۲۰۱۳

مرغ مگس خوار گوگل الگوریتمی است که بر درک هدف پشت یک عبارت جستجو برای ارائه نتایج مرتبط تر تمرکز دارد. این الگوریتم به گوگل اجازه می دهد تا با درک رابطه بین کلمات کلیدی و عبارات مختلف، نتایج هدفمند تری را برای جستجو های خاص ارائه دهد. وب سایت ها می توانند از این الگوریتم نیز برای دیده شدن بهتر در نتایج گوگل استفاده کنند.

الگوریتم کبوتر ۲۰۱۴

الگوریتم کبوتر گوگل به نمایش نتایج بر اساس موقعیت مکانی کاربر متمرکز است. به عبارتی دیگر بر روی جستجوی محلی یا همان local SEO تاکید می کند. هدف این به روز رسانی افزایش رتبه فهرست محلی در جستجو است.

این تغییرات همچنین بر نتایج جستجوی نمایش داده شده در Google Maps همراه با نتایج جستجوی معمولی گوگل تأثیر گذار بود. این الگوریتم نتایج را بر اساس مکان کاربر و فهرست موجود در فهرست محلی ارائه می‌کند.

الگوریتم رنک برین Google RankBrain 2015

Google RankBrain الگوریتمی است که از یادگیری ماشینی برای درک ارتباط و معنای پشت پرس و جوهای جستجو استفاده می کند. این الگوریتم گوگل در سئو حجم زیادی از داده ها را برای شناسایی الگوها و روابط بین کلمات و عبارات تحلیل می کند و به آن اجازه می دهد تا نتایج جستجو ها را شخصی تر را ارائه دهد. کسب‌وکار ها و وب سایت ها می ‌توانند با بهینه‌ سازی محتوای خود برای جستجو های طولانی ‌تر و پیچیده‌ تر، دید خود را در این الگوریتم بهبود بخشند.

الگوریتم رقص گوگل ۲۰۱۶

الگوریتم رقص اصطلاحی بود که برای توصیف نوسانات شدید رتبه ای که در گذشته رخ می داد، زمانی که گوگل یک بار در ماه الگوریتم رتبه خود را به روز می کرد، ابداع شد. Google Dance اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات عمده در رتبه بندی کلمات کلیدی در نتایج جستجو در مدت زمان کوتاهی استفاده می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که در طی چند روز، موقعیت‌های کلیدواژه‌های خاص از بسیار پایین به بالا و برعکس می‌پرند.

الگوریتم تازگی محتوا ۲۰۱۷

الگوریتم Freshness Google یا تازگی محتوا انتخاب می کند که جدیدترین محتوای به روز شده و مرتبط را برای جستجوهای خاص به کاربران نشان دهد. صفحات قدیمی‌تر و دارای رتبه‌بندی بالا در رتبه‌بندی پایین‌تر در SERP قرار می‌گیرند تا راه را برای صفحاتی با بازدیدهای کمتر اما محتوای تازه‌تر باز کنند.

الگوریتم Mobile-first indexing 2018

این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفت. عملکرد الگوریتم به این صورت است که سایت هایی با محتوای مناسب برای موبایل را ایندکس می کند. به دلیل پیشی گرفتن جستجو در تلفن همراه این الگوریتم بسیار کمک کننده دیده می شود.

الگوریتم برت هوش مصنوعی گوگل ۲۰۱۹

Google BERT الگوریتمی است که درک موتور جستجو از زبان انسان را افزایش می دهد. این امر در دنیای جستجوها ضروری است، زیرا افراد به طور خودجوش خود را در عبارات جستجو و محتویات صفحه بیان می کنند و گوگل برای ایجاد تطابق صحیح بین این عبارت جستجو شده و نمایش نتایج تلاش می کند.

الگوریتم Google E-A-T (اختصاصی بودن، اعتبار، قابل اعتماد)

Google E-A-T یکی از الگوریتم های سئو در گوگل است که بر ارزیابی میزان اعتبار و قابل اعتماد بودن یک وب سایت یا محتوا تمرکز دارد. این الگوریتم میزان اختصاصی بودن نوشته ها، تعداد و کیفیت رفرنس ها و سابقه وب سایت ها را در نظر می گیرد.

پس بهتر است محتوای تخصصی وب سایت را افرادی که به آن ها اشراف کامل دارند بنویسند تا از نظر این الگوریتم معتبر دیده شود. در این صورت هم محتوای وب سایت در اولویت قرار می گیرد و هم کاربر زمان زیادی را در سایت می گذارند تا از محتوای با ارزش آن استفاده کند. در این صورت رتبه بندی سایت بهتر خواهد شد.

الگوریتم Google PageRank یا رتبه بندی صفحه

گوگل پیج رنک یکی از قدیمی ترین الگوریتم هایی است که گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو استفاده می کند. این الگوریتم بر ارزیابی کمیت و کیفیت پیوند هایی که به یک وب سایت یا صفحه اشاره می کنند تمرکز دارد. اگرچه Google PageRank دیگر به عنوان معیار عمومی یا فاکتور رتبه بندی استفاده نمی شود، اما هم چنان در ارزیابی کیفیت لینک ها و اعتبار وب سایت ها توسط گوگل نقش دارد.

بیشتر بخوانید  سئو کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه و کلاه خاکستری

آخرین بروز رسانی الگوریتم های گوگل

آخرین بروز رسانی الگوریتم های گوگل

به روز رسانی الگوریتم های گوگل در سئو یک اتفاق عادی است و می تواند تاثیر قابل توجهی بر رتبه بندی وب سایت و استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) داشته باشد. آخرین به روز رسانی الگوریتم گوگل که در ژوئن 2021 اعلام شد، به روز رسانی Page Experience نام دارد. هدف به روز رسانی Page Experience بهبود تجربه کاربر با اولویت بندی صفحاتی است که تجربه مرور یکپارچه ای را ارائه می دهند.

به طور خاص، این بروز رسانی سه معیار اصلی را در نظر می‌گیرد که شامل سرعت بارگذاری، تعامل و ثبات بصری است. علاوه بر آپدیت Page Experience، گوگل دو به روز رسانی مهم دیگر را نیز برای الگوریتم های خود اعلام کرد. اولین مورد که در سپتامبر 2021 ارائه شد، تغییر در روشی است که گوگل در آن جستجوهای زبان طبیعی را درک می کند.

این به ویژه برای موضوعات پیچیده و گسترده، که کاربران آن ها در گوگل جستجو می کردند، تاثیر می گذارد. آپدیت دوم مربوط به وب سایت های اسپم و محتوای بی کیفیت است که در دسامبر 2020 منتشر شد. Google متعهد شده است که به بهبود توانایی خود در شناسایی و کاهش وب سایت های هرزنامه و محتوای کم کیفیت، هم از طریق به روز رسانی الگوریتم و هم از طریق بررسی دستی، ادامه دهد.

به طور کلی این بروز رسانی ها باعث می شوند که ابتدا کاربران بتوانند توسط تعامل بالا با گوگل و وب سایت ها ارتباط برقرار کنند و سئو کاران را ملزم می کند تا بهینه سازی سایت را بر اساس این بروزرسانی ها و قوانین الگوریتم ها پیش ببرند. در این صورت به راحتی می توانند رتبه وب سایت را بهبود بخشند.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین مواردی که سئو کاران و دارندگان وب سایت باید به آن توجه کنند، الگوریتم های گوگل در سئو است. این الگوریتم ها از روش های گوناگون سایت ها را رتبه بندی کرده و در نتایج اول گوگل ظاهر می کنند. به همین دلیل باید این روش ها شناخته شده و سپس آشنایی با مهم ترین الگوریتم های گوگل و عملکرد آن ها، انجام شود. این الگوریتم ها برای بهتر کار کردن دارای آپدیت هایی هستند. به همین دلیل سئو کاران باید با این آپدیت ها آشنا بوده و سئوی وب سایت را بر اساس آن ها انجام دهند. در این صورت می توانند رتبه بالایی را برای وب سایت کسب کرده و سود عالی را از آن داشته باشند.

برای دریافت هرگونه مشاوره سئو سایت و یا اطلاع از تعرفه سئو سایت از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.