تحقیق کلمات کلیدی یا جمع‌آوری فهرستی از کلمات کلیدی یکی از مراحل اصلی بهبود وب‌سایت است. برای بهتر شدن دید وب‌سایت، باید پرس‌وجوهای جستجو را در مورد موضوع سایت تحلیل کرده و بهترین‌ها را برای هدف خود انتخاب کنید.

برای تحقیق کلمات کلیدی در ابتدا باید فهرستی از کلمات کلیدی هدف ایجاد کنید و آنها را به خوشه‌های موضوعی تقسیم کنید و موارد غیر ضروری را فیلتر کنید.
این فهرست به شما کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه را بهتر درک کنید، ساختار سایت خود را بهینه‌ کرده و استراتژی موثری برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تبلیغات گوگل و سایر کانال‌های بازاریابی ایجاد کنید.

به طور کلی، تمرکز ما در این راهنما از سئو پارس بر روی جمع‌آوری پرس‌وجوهای جستجو و هدایت ترافیک هدفمند به یک سایت است.

برای اطلاع از قیمت سئو برای سایت و مشاهده نمونه قرارداد سئو سایت در سئو پارس بر روی لینک کلیک نمائید.

اهمیت و دلایل تحقیق کلمات کلیدی

اهمیت و دلایل تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی نقش مهمی در سئو، تبلیغات گوگل، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند که هدف آن یافتن و ارائه محصولات، خدمات یا اطلاعات مرتبط با درخواست کاربر است.

با روانشناسی و بررسی جستجوهای تخصصی و گسترش فهرست کلمات کلیدی هدف، می‌توانید یک وب‌سایت با محتوای بهینه و با ارزش ایجاد کنید که برای فروش و ارائه خدمات مفید باشد. در ادامه لیستی از موارد استفاده و کاربردهای کلمات و عبارت های کلیدی جمع آوری شده را می توانید مشاهده کنید:

  • ایجاد و بهبود ساختار سایت
  • درک علایق مخاطب هدف (نیت کاربر)
  • جستجوی ایده‌ها جدید برای تولید محتوای مفید
  • نوشتن عنوان، توضیحات متا، سرفصل‌های H1-H6
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • انتخاب متن‌های لنگر برای لینک‌های داخلی و خارجی
  • درست کردن لیستی از کلمات کلیدی برای ردیابی رتبه در SERP
  • هدف‌گذاری تبلیغات متنی و بنری
  • راه‌اندازی ربات‌های چت و ارائه پاسخ به سوالات کاربران.

توجه داشته باشید که استفاده نادرست از عبارات جستجو در لیست کلمات کلیدی یک وب‌سایت، چندین مشکل رایج را ایجاد می‌کند. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف بدون هدف بسیاری از کلمات کلیدی، همین امر باعث می شود ترافیک را به صفحات رقیب هدایت شود.
  • همچنین، به جای صفحه بهینه شده با کلمات کلیدی، صفحات دیگری از وب‌سایت در نتایج جستجو ظاهر شود.
  • مشکل کی ورد کنیبالیزیشن نیز باعث می‌شود صفحات مختلف یک وب‌سایت برای یک جستجو با هم رقابت کنند.

تعداد عبارات جستجو در لیست کلمات کلیدی معمولی

هیچ استاندارد قطعی برای تعیین تعداد کلمات کلیدی و عبارات کلیدی در طول تحقیق کلمات کلیدی و قرار دادن آنها در لیست کلمات کلیدی وب‌سایت هدف وجود ندارد. تعداد کلمات کلیدی مورد استفاده در لیست، به وسعت وب‌سایت، جغرافیای بازار، محبوبیت موضوع و تعدادی از عوامل دیگر بستگی دارد که در عمق معناشناسی این کلمات نیز تأثیرگذار است.

به عنوان مثال، لیست کلمات کلیدی یک فروشگاه اینترنتی که محصولات محبوب را به فروش می‌رساند، شامل چندین دسته خواهد بود. وب‌سایت‌هایی که بر فروش محصولات کم‌شناخته شده یا بسیار تخصصی تمرکز می‌کنند، اغلب فهرست کلمات کلیدی خود را تکه تکه جمع‌آوری می‌کنند و تنها زمانی که نیاز خاصی وجود دارد، آن را گسترش می‌دهند.

بنابراین در پاکسازی یک لیست طولانی از کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از این کلمات عملا هرگز جستجو نمی شوند و در عمل از نظر ترافیک و تبدیل‌ها بی‌اثر هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که این پتانسیل کلمات کلیدی است و نه کمیت آن‌ها که نقش اصلی را در سئو بازی می‌کند.

برای دریافت خدمات مشاوره سئو سایت با ما تماس بگیرید: 09120287144

سئوی معنایی: تمرکز بر کیفیت به جای کمیت

سئوی معنایی: تمرکز بر کیفیت به جای کمیت

موتورهای جستجو سعی می‌کنند مرتبط‌ترین نتایج جستجو را به کاربران ارائه دهند. بنابراین، اگر یک صفحه وب از کلمات کلیدی مناسب استفاده کند، شانس بیشتری برای داشتن رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو دارد.

با این حال، کلمات کلیدی موجود در صفحه در واقع لازم نیست دقیقاً با درخواست ارسال شده توسط کاربر مطابقت داشته باشند؛ زیرا موتورهای جستجو مترادف‌ها و کلماتی را که از نظر معنی نزدیک هستند، نیز در نظر می‌گیرند. به این موضوع سئوی معنایی گفته می‌شود که به فرآیند ایجاد معنای بیشتر در کلماتی که در محتوای خود استفاده می‌کنید و ایجاد محتوایی با هدف ارضای هدف کاربر است، اشاره می کند.

با تجزیه و تحلیل عبارات جستجوشده، امکان کاوش عمیق‌تر یک جایگاه، درک بهتر مشتری بالقوه، استفاده از تجربه رقبا و ایجاد ساختار سایت با کیفیت بالا فراهم می‌شود. هرچه دامنه کلمات کلیدی هدف بیشتر باشد، ترافیک بیشتری را می‌توان به سایت هدایت کرد.

نحوه کار الگوریتم‌های موتورهای جستجو

در سال‌های اخیر، موتورهای جستجو قادر به درک بهتر سؤالات کاربران شده اند. پرس و جوهای جستجو کاربران دارای جزئیات بیشتری شده اند و به گفتار محاوره‌ای نزدیک شده اند، همچنین محبوبیت جستجوی صوتی نیز در حال افزایش است. الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز به نوبه خود از تداعی‌ها و مترادف‌های تعبیه شده در سیستم یادگیری ماشین برای تعیین بهتر هدف جستجو و در نهایت ارائه نتایج مرتبط‌تر استفاده می‌کنند.

الگوریتم BERT گوگل، از هوش مصنوعی برای پردازش زبان طبیعی و شناسایی سوالات جستجو شده استفاده می‌کند؛ از جمله، کلمات کلیدی دم بلند و حتی جملات کامل. الگوریتم جدید SMITH یک قدم جلوتر برداشته است و کل متن را تجزیه می کند. در واقع، در تجزیه و تحلیل محتوای وب‌سایت، SMITH قدرتمندتر از BERT عمل می‌کند.

روش جدیدی برای رتبه‌بندی متن در سال ۲۰۲۰ معرفی شده است. این روش مبتنی بر پردازش قطعات طولانی متن است و به بخش‌های موضوعی تقسیم می‌شود. سپس، بخشی که بهترین تطابق با عبارت جستجو را دارد، تعیین می‌شود. در نتیجه، قطعات متنی مرتبط در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و بخش‌های مرتبط‌تر در توضیحات مختصر محتوای صفحه بصورت هایلایت در نتایج serp مشخص می‌شوند.

با در نظر گرفتن پیشرفت‌های مداوم الگوریتم موتورهای جستجو، وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند موقعیت خود را مستحکم کنند، باید بر روی طیف گسترده‌ای از کلمات کلیدی تمرکز کنند.

کیورد ریسرچ

نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی

انجام تحقیق کلمات کلیدی یک فرآیند پیچیده است که در نهایت منجر به گردآوری لیستی از کلمات کلیدی هدف برای یک وب سایت می شود و شامل تجزیه و تحلیل جایگاه، موضوع و ساختار سایت، کار با ابزارهای نرم افزاری خاص و ویرایش دستی لیست جمع آوری شده است.

چندین روش استاندارد برای ایجاد فهرست کلمات کلیدی وجود دارد. با توجه به مورد خاص خود می توانید یکی از این رویکردها را انتخاب کرده و با استراتژی فردی خود توسعه دهید.

رویکرد اول: تحقیق کلمات کلیدی برای یک سایت جدید و خام

  • در مورد جایگاه بازار، خانواده محصول و خلاصه مشتری تحقیق کنید.
  • لیستی از کلمات کلیدی بذر یا کلمات کلیدی اولیه را تعیین کنید و حداکثر تعداد عبارت‌های جستجو را برای هر کلمه کلیدی جمع آوری کنید.
  • لیستی از ۲۰ عبارت جستجوی برتر را که رقبای شما مستقیم برای آنها رتبه بندی می کنند، تهیه کنید.
  • تمام موارد تکراری و جستجوهای ناخواسته را حذف کنید.
  • کلمات کلیدی را گروه بندی کنید و لیست کلمات کلیدی نهایی را پاکسازی کنید.
  • سپس، ساختار سایت را بر اساس گروه‌های کلیدواژه به بخش‌ها، دسته‌ها و صفحات تقسیم کنید.

رویکرد دوم: انجام تحقیق کلمات کلیدی برای سایت آماده و دارای محتوا

  • ساختار و بخش‌های سایت را تجزیه و تحلیل کنید.
  • لیستی از کلمات کلیدی بذر را تعریف کنید.
  • لیستی از ۲۰ عبارت جستجوی برتر را که رقبای مستقیم برای آن‌ها رتبه بندی می‌کنند، دریافت کنید.
  • حداکثر تعداد کلمات کلیدی مرتبط را برای عبارت‌های جستجو از مرحله ۲ و ۳ جمع‌آوری کنید.
  • تمام موارد تکراری و جستجوی ناخواسته را حذف کنید.
  • کلمات کلیدی جمع‌آوری شده را در بین دسته‌ها و صفحات موجود توزیع کنید.

رویکرد سوم: به‌روزرسانی لیست کلمات کلیدی سایت

  • لیست کلمات کلیدی موجود سایت را تجزیه و تحلیل کنید.
  • به دنبال نقاط ضعف و آسیب‌پذیری باشید: کلمات کلیدی مرتبط با موضوع را جمع‌آوری کنید، پیشنهادات موتورهای جستجو را مطالعه کنید.
  • رقبا را تجزیه و تحلیل کنید تا کلمات کلیدی گم‌شده را شناسایی کنید.
  • فهرستی از کلمات کلیدی گم‌شده ایجاد کنید و آنها را در بخش‌ها، دسته‌ها، صفحات توزیع کنید.

نحوه جمع آوری لیست کلمات کلیدی

هر زمانی که تصمیم به ایجاد ویا گسترش فهرست کلمات کلیدی سایت خود دارید، باید از راه حل‌های نرم‌افزاری خاص نیز استفاده کنید. به دلیل راحتی، بهتر است یک جدول واحد از لیست تمام جستجوهای جمع‌آوری شده ایجاد کنید.

به این فکر کنید که افراد برای یافتن محصولات ویا خدمات در جایگاه شما، چه چیزی را در کادر جستجو تایپ می‌کنند. علاوه بر گزینه‌های کلیدی واضح، عبارات، مترادف‌ها و عبارات عامیانه که از نظر معنی مشابه هستند، نیز اغلب جستجو می‌شوند. در زیر، فهرستی از تمام روش‌های مختلفی که می‌توانید برای جستجوی کلمات کلیدی سایت خود انجام دهید، برای شما آورده ایم.

در ادامه با هم بررسی می کنیم که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا بیشترین تعداد کلمات کلیدی ممکن را جمع کنید و حتی یک مورد را هم از دست ندهید.

کلمات کلیدی اولیه یا همان کلمات بذر را تعریف کنید:

مثلا در یک شرکت ساخت و ساز کلمات کلیدی اولیه «تعمیرات»، «خدمات ساخت‌وساز» و «کار نوسازی» هستند که حجم جستجوی بالایی (search volume) نیز دارند.

تمام سوالات مرتبط به کلمات کلیدی اولیه و یا حجم بالا را پیدا کنید.

لیست کلمات کلیدی را با ترکیب پرس و جوها گسترش دهید:

فهرست کلمات کلیدی خود را با کمک ماتریس معنایی گسترش دهید:

  • نام برند، فروشگاه اینترنتی، شرکت ( مثلا گوشی موبایل سامسونگ)
  • کلمات تجاری: «خرید»، «سفارش»، «قیمت» و غیره ( مثال : خرید گوشی موبایل ، قیمت گوشی سامسونگ)
  • توضیحات مدل، مشخصات فنی کالا ( لپ تاپ ایسوس 14 اینچی سری zenbook )

مترادف‌ها، اختصارات و سایر گزینه‌های جستجو را پیدا کنید.
پیشنهادات موتور جستجو را پیدا کنید

رقبا را تحلیل کنید

انجام تحقیق کلمات کلیدی برای جمع آوری لیستی از کلمات کلیدی هدف، یک فرآیند پرزحمت و زمان‌بر است. بسته به موقعیت سایت خود ممکن است مجبور باشید که چندین بار این لیست را گسترش دهید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارها می‌توانند به شما در خودکارسازی و سرعت بخشیدن فرآیند تحقیق کلمات کلیدی کمک کنند. برای یافتن پرس و جوهای جستجو از طریق ابزارها، کافی است کلمه یا عبارتی را در نوار جستجو وارد کنید سپس سیستم عبارات جستجوی مشابه را نمایش می‌دهد.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، اطلاعاتی در مورد سختی کلمه کلیدی، ارزش CPC کلمه کلیدی و حجم جستجوی هر کلمه کلیدی را نشان می دهند. حجم جستجو نشان دهنده تعداد دفعات جستجو یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجو در هر ماه است. برای ارزیابی تقاضا برای محصولات یا خدمات بر اساس حجم جستجوی کلمات کلیدی اولیه ، باید منطقه جستجو مورد نظر خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که حجم جستجوی کلمه کلیدی، تحت تأثیر محبوبیت موتور جستجو در کشور انتخاب شده و همچنین فصلی بودن کلمه کلیدی متغیر است. در زیر، محبوبترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را معرفی می کنیم:

سخن آخر

انجام تحقیق کلمات کلیدی و جمع‌آوری صحیح کلمات کلیدی، می‌تواند به شما کمک کند تا هدف کاربران خود را بهتر درک کنید و در نتیجه، سایت خود را هم برای موتورهای جستجو و هم برای افراد بهینه کنید. فهرست کلمات کلیدی هدف، بستری برای ایجاد و بهبود ساختار، محتوا، عملکرد سایت در جستجوی ارگانیک و سایر کانال‌های بازاریابی است. با دانستن اصول اولیه ایجاد فهرستی از کلمات کلیدی و آگاهی از ابزارهایی که می‌توانند به شما در کنار هم قرار دادن آن‌ها کمک کنند، می‌توانید کل فرآیند ارتقای وب سایت را ساده کنید و آن را کارآمدتر کنید.