موتورهای جستجو، بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دیجیتالی جهان، هر روز بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می‌کنند. روزانه در گوکل ۳.۵ میلیارد جستجو انجام می شود و یکی از شلوغترین بازارهای جهان محسوب می شود. به همین دلیل است که هر روز برندهای بیشتری کمپین های بازاریابی خود را به منظور بهبود ترافیک سایت خود راه اندازی می کنند.

اینترنت جهان را کوچک‌تر کرده است اما این فضای دیجیتال هنوز آنقدر کوچک نیست که بتوانید انتظار داشته باشید مشتریانتان به طور تصادفی به تجارت شما برسند. بازاریابان دیجیتال باید به طور فعال جستجوگران گوگل را به سمت سایت شما جلب کنند. اینجاست که SEO و SEM وارد عمل می شوند.

دو نوع تلاش برای بازاریابی در موتورهای جستجو وجود دارد: SEO و SEM . بنابراین، دانستن در مورد SEO و SEM یک گام مهم در بازاریابی دیجیتال است.

ظاهر شدن در صفحه اول نتایج گوگل ترافیک بیشتری را نسبت به صفحات دیگر ایجاد می کند. به همین دلیل شرکت ها برای آوردن نام برند خود در اولین صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) مصمم هستند و برای رسیدن به این هدف از SEO و SEM استفاده می کنند.

در این مقاله از سئو پارس به اصطلاحات SEO و SEM می پردازیم، اینکه به چه معنا هستند و چه کاری انجام می دهند. ما همچنین چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر و تفاوت آنها را با هم بررسی می کنیم. همچنین برای دریافت خدمات مشاوره سئو سایت و یا اطلاع از تعرفه سئو سایت با ما در تماس باشید.

SEO و SEM در بازاریابی دیجیتال چیست؟

SEO و SEM در بازاریابی دیجیتال چیست؟

موتورهای جستجو جایی هستند که بیشتر سفرهای آنلاین از آنجا شروع می شوند. گوگل معروف ترین موتور جستجو و پربازدیدترین سایت در جهان است. این یک تصادف نیست، بلکه گواهی بر تعداد افرادی است که از خدمات موتورهای جستجو استفاده می کنند. جای تعجب نیست که بازاریابان مشتاقانه از گوگل برای جذب مشتری استفاده می کنند.

SEO و SEM روش های اصلی بازاریابی اینترینتی هستند که بازاریابان از طریق آنها اطمینان می دهند که اسم برند شما در SERP قابل مشاهده است.

سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو چیست؟ سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و شیوه‌هایی است که هدف آن رساندن وب‌سایت‌ها به ردیف اول صفحه نتایج موتور جستجو (SERP ) بصورت ارگانیک است. سئو باعث می شود که مردم سریعتر سایت شما را در نتایج جستجو پیدا کنند. هر چه کمپین سئو برند موفق تر باشد، جایگاه آن در نتایج جستجوی ارگانیک بالاتر خواهد بود.

موتور جستجوی گوگل معمولاً صدها عامل را برای تعیین رتبه یک سایت در نظر می گیرد که به آنها فاکتورهای رتبه بندی گوگل می گویند. این بدان معنی است که صدها استراتژی سئو نیز وجود دارد که بازاریابان برای دستیابی به رتبه بالاتر می توانند از آنها استفاده می کنند. با این حال، آنها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: سئوی خارج از صفحه، سئوی داخلی و سئو فنی :

سئوی خارج از صفحه (Off-Page SEO) شامل ارتقای سایت از طریق اتصال آن به سایر سایت های معتبر و با کیفیت است. این عمدتا شامل ایجاد لینک یا دریافت بک لینک طبیعی از وب سایت های دیگر است. همچنین شامل استفاده از خدمات اینفلوئنسر، اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی، پست مهمان و غیره است.

سئوی داخلی ( On-Page ) بهینه سازی سایت است تا موتورهای جستجو بتوانند آن را پیدا کرده و به کاربران نمایش دهند. تمرکز اصلی سئو داخلی در محتوا نهفته است. این شامل هدف گیری کلمات کلیدی ، ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری ، و استفاده از تگ های هدر، تگ عنوان و توضیحات متا می باشد.

سئوی فنی (Technical SEO) همانطور که از نام آن پیداست، بهینه سازی جنبه فنی سایت است. هدف این است که موتور جستجو و تجربه کاربر را با بهبود ساختار وب سایت بهبود ببخشد. نمونه هایی از سئو فنی شامل بهینه سازی تصویر، بهینه سازی برای تلفن همراه، ناوبری سایت، سرعت و بهینه سازی URL است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

SEM یک سیستم بازاریابی است که از تبلیغات پولی برای افزایش بازدید سایت در SERP ها استفاده می کنند. اساساً برندها یک آگهی را می خرند تا موتورهای جستجو سایت آنها را در بالای نتایج جستجو نشان دهند. به این نوع بازاریابی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، تبلیغات پولی و تبلیغات جستجوی پولی نیز گفته می شود.

SEM در قالب های مختلفی ارائه می شود، از جمله تبلیغات مبتنی بر متن و فهرست محصولات. تبلیغات مبتنی بر متن تمام اطلاعات، محتویات، مخاطبین، پیوندها و … را صرفاً از طریق متن نشان می دهد. تبلیغات فهرست محصولات، یا همان تبلیغات خرید، می توانند بصری تر باشند. ممکن است شامل تصویر محصولات تبلیغ شده به همراه اطلاعات مربوطه مانند قیمت و توضیحات آنها باشد.

شباهت بین SEO و SEM

در حالی که SEO و SEM اصطلاحاتی نیستند که بتوان به جای یکدیگر استفاده کرد، اما از بسیاری جهات شبیه هم هستند. به عنوان مثال، آنها یک هدف مشابه دارند: هدایت ترافیک بیشتر به یک سایت. هر کدام از روش خاص خود برای اطمینان از حضور برندها در نتایج موتورهای جستجو استفاده می کنند. هر دوی آنها برای افزایش نرخ کلیک (CTR) طراحی شده اند تا کاربران بیشتری از سایت بازدید کنند.

به غیر از هدف، شباهت های دیگری بین SEO و SEM وجود دارد. یک مثال خوب استفاده از کلمات کلیدی برای هدف قرار دادن هدف جستجوی کاربران است. برای موفقیت کمپین های SEO و SEM، ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید. زیرا پیدا کردن آنچه آنها نیاز دارند، کلید تعیین اینکه کدام عبارات را جستجو می کنند است. سپس محتوای یک سایت می تواند بر اساس آن کلمات کلیدی مرتبط تنظیم شود.

یکی دیگر از موارد مشترک SEO و SEM این است که هر دو نیاز به نظارت و بهینه سازی دارند. شما نمی توانید به سادگی هر یک از آنها را مستقر کنید و سپس فقط از آنها انتظار داشته باشید که کار را به تنهایی انجام دهند. باید بر عملکرد هر دوی آنها نظارت شود تا ببینیم چقدر ترافیک را درسا را به سمت سایت شما هدایت می کنند. اگرچه این روند در سئو بسیار کندتر است. بهینه سازی مداوم کلمات کلیدی، محتوا و غیره نیز برای موفقیت کمپین بسیار مهم است زیرا از قدیمی شدن سایت شما جلوگیری می کند.

کل سیستم SEM فقط شامل فرآیند قرار دادن تبلیغات برای گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمی شود. کل کمپین شامل: تعیین بودجه، تحقیق در مورد عوامل مرتبط مانند کلمات کلیدی و جمعیت شناسی، مناقصه، و استقرار است. یکی دیگر از بخش‌های مهم SEM، نظارت بر موفقیت یک کمپین به منظور تنظیم موارد بر اساس آن است. یک راه خوب برای انجام این کار استفاده از ابزارهای بازاریابی جستجوی قابل اعتماد است.

SEO و SEM هر دو:

  • ترافیک را به سمت وب سایت ها هدایت می کنند.
  • CTR را افزایش می دهند.
  • از هدف گذاری کلمات کلیدی استفاده می کنند.
  • نیاز به درک مشتری دارند.
  • نیاز به نظارت مستمر دارند.
  • نیاز به بهینه سازی تقاضا برای به روز نگه داشتن دارند.

چرا SEO و SEM مهم هستند؟

چرا SEO و SEM مهم هستند؟

با وجود تمام تفاوت‌های بین SEO و SEM، هر دو نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارهای امروزی دارند. بیش از نیمی از جمعیت جهان آنلاین هستند و اینترنت به یک بازار جدی تبدیل شده است. شرکت ها نمی توانند چنین فرصت بزرگی را نادیده بگیرند.

افزایش ترافیک از طریق وب یکی از اولویت های اصلی بازاریابی آنلاین برای کسب و کارها است. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما SEO و SEM در این زمینه پیشتاز هستند.

مزایای SEO و SEM

افزایش ترافیک

یک کمپین بازاریابی آنلاین خوب به سایت شما امکان می دهد در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد. پیامد این امر برای ترافیک شما عالی است. مصرف‌کنندگان معمولاً سایت‌هایی را که در صفحه اول SERP هستند انتخاب می‌کنند. این به یک برند فرصت بیشتری برای نمایش محصولات و خدمات خود می دهد زیرا افراد بیشتری آنها را می بینند.

تبدیل بهتر

SEO و SEM به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا مخاطب هدف براحتی سایت شما را پیدا کند. دلیل آن این است که موتورهای جستجو از الگوریتم های پیچیده استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که نتایج نمایش داده شده مربوط به کاربر است. این خبر خوبی برای تجارت شما است زیرا به این معنی است که بسیاری از بازدیدکنندگان سایت شما قصد خرید دارند. بنابراین، کلیک بیشتر به معنای مشتریان بیشتر است.

بیشتر بخوانید  معرفی الگوریتم های گوگل در سئو

آگاهی از برند

مهم نیست که محصولات یا خدمات شما چقدر خوب هستند اگر توسط مخاطبان شما شناخته نشده باشند. SEO و SEM به کسب و کارها کمک می کند تا به رسمیت شناخته شوند. حتی نیازی به بازدید نیست، فقط ظاهر شدن در صفحات جستجو به خودی خود یک مزیت است. وقتی نام تجاری شما در تعداد زیادی از نتایج جستجو نشان داده می شود، افراد بیشتری از وجود شما آگاه می شوند. این به نوبه خود، آنها را از خدمات یا محصولاتی که ارائه می دهید مطلع می کند.

کدام بهتر است: SEO یا SEM؟

ما شباهت‌های SEO یا SEM را بررسی کردیم، بنابراین اکنون زمان آن است که در مورد تفاوت‌های SEO و SEM با یکدیگر بحث کنیم. تفاوت SEO و SEM چیست؟ آیا یک استراتژی بازاریابی یکسان برای همه وجود دارد؟ آیا از هر نظر با هم فرق دارند؟ آیا اگر بخواهیم آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهیم، یک برنده واضح وجود خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سوالات بیایید به مقایسه آنها بپردازیم :

هزینه SEO و SEM

اصطلاح SEM پرداخت به ازای کلیک به خودی خود یک سرنخ است. شما هر بار که یک کاربر روی نتیجه جستجوی پولی شما کلیک می کند، هزینه پرداخت می کنید. هزینه اولیه ممکن است قابل توجه نباشد، اما هزینه ترکیبی آن در طول زمان قطعاً ضرر خواهد داشت. به علاوه، مقدار پیشنهاد در یک آگهی یکی از عوامل تعیین رتبه یک صفحه است. این بدان معناست که احتمالاً باید بیشتر هزینه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

از سوی دیگر، سئو، در حالی که رایگان نیست، در مقایسه با SEM تقریباً کم هزینه تر است. درست است که شما باید مبلغ مشخصی را برای یک کمپین سئوی رقابتی هزینه کنید. با این حال، دلایل خوبی برای سرمایه گذاری در سئو وجود دارد. افزایش شهرت، سودآوری، ارزش برند و موارد دیگر باعث می شود هزینه‌ای که می کنید، ارزش آن را داشته باشد. به علاوه، زمانی که یک کمپین سئو موفقیت آمیز باشد، پول و تلاش کمتری برای حفظ موقعیت خود صرف خواهید کرد.

برنده : سئو

زمان اثرگذاری

SEM می تواند کاری را انجام دهد که سئو آرزوی آن را دارد: اینکه یک شبه سایت شما به اوج برسد. به محض پرداخت هزینه و استقرار یک تبلیغ، سایت شما در SERP ظاهر می شود.

سئو در اینجا همتای آهسته و پیوسته است. معمولاً چند ماه طول می کشد تا نتایج ظاهر شوند. در سئو اجرای مستمر استراتژی های خوب سئو برای ایجاد نتایج خوب ضروری است که به ماه‎ها زمان نیاز دارد.

برنده : SEM

کیفیت CTR

با توجه به اینکه پول یکی از عوامل نمایش تبلیغات پولی در نتایج جستجو است، کاربران معمولا به نتایج ارگانیک بیشتر اعتماد می کنند. این بدان معناست که کلیک‌های بیشتری به نتایج جستجوی ارگانیک می‌رود و شامل مواردی است که قصد خرید دارند.

نتایج ارگانیک برتر دارای بالاترین نرخ کلیک با کیفیت هستند. در حالی که رسیدن به اوج کار آسانی نیست، اما تلاش برای سئو ارزشش را دارد. مردم به موتورهای جستجو مانند گوگل اعتماد دارند و به طور گسترده به هر سایتی که در بالای صفحه می بینند ایمان دارند. از آنجایی که کاربران تمایل به نتایج ارگانیک دارند، سایت هایی که در صفحه اول ظاهر می شوند معمولا بهتر از همتایان SEM خود عمل می کنند.

برنده : سئو

نتایج جستجو

SEM گزینه ای را برای اضافه کردن ویژگی های اضافی برای نمایش در نتایج جستجو از جمله تماس، پیوند سایت و سایر برنامه های افزودنی تبلیغاتی ارائه می دهد. علاوه بر این، لیست محصولات می تواند در کمپین های پولی بسیار بهتر باشد. به این دلیل که موتورهای جستجو، مانند گوگل، اجازه استفاده از تصاویر را برای تبلیغات PPC خود می دهند. نه تنها این، بلکه می‌توانید اطلاعات مرتبط دیگری مانند قیمت، بررسی، تخفیف و غیره را نیز در مورد محصول خود درج کنید. این یک راه خوب برای افزایش CTR است.

نتایج جستجو در سئو به صورت متن ساده نشان داده می شود. بنابراین، بازاریابان سئو باید به عنوان و توضیحات متا برای جذب کلیک تکیه کنند. البته با استفاده استراکچر کدها می توان چند آپشن به نتایج گوگل اضافه کرد که در مقاله معرفی استراکچر دیتا به معرفی آنها و روش استفاده از آنها پرداخته ایم.

برنده : SEM

پایداری

اگر بودجه برای شما نگران کننده نیست، SEM به شما اجازه می دهد تا به اوج برسید. اما وقتی پرداخت را متوقف می کنید، دیگر در SERP نشان داده نمی شوید.

در سئو، زمانی که به رتبه صفحه مورد نظر برای سایت خود برسید، تلاش کمتری برای حفظ آن نیاز است. این به لطف اثرات ترکیبی است که در آن ارزش به مرور زمان اضافه می شود که به استحکام موقعیت شما کمک می کند. بنابراین تا زمانی که به انجام بهینه سازی ادامه دهید، حتی در حد کم، به احتمال زیاد رتبه خود را حفظ خواهید کرد. در واقع، این یکی از معایب جدید بودن در این صنعت است. به نظر می رسد آن سایت هایی که بر موقعیت های برتر تسلط دارند، حذف شوند.

برنده : سئو

دید

در SEM فیلترهایی در دسترس هستند که به شما امکان می دهد انتخاب کنید که می خواهید تبلیغ شما برای چه کسانی قابل مشاهده باشد. این فیلترها شامل مکان، سن، دستگاه، زبان و موارد دیگر است. این یک ضرورت در SEM است زیرا هر کلیک هزینه دارد و بنابراین، شما می خواهید کلیک هایی با شانس تبدیل بالا داشته باشید.

سئو شامل استراتژی هایی است که به دقت طراحی شده اند تا اطمینان حاصل شود که مخاطبان مناسب با سایت تعامل دارند. بنابراین تا حدی برای کاربران هدف قابل مشاهده است. با این حال، معمولاً اینطور نیست. سئو سطح کنترلی که SEM دارد را ندارد و بنابراین مخاطبان گسترده تری دارد. این ممکن است خوب به نظر برسد، اما در واقع به مدفون شدن در زیر سایر نتایج جستجوی عمومی‌تر کمک می‌کند. همچنین، شما همیشه می خواهید بازدیدکنندگان مناسب را جذب کنید.

برنده : SEM

بازگشت سرمایه (ROI)

SEM برای اجرای کمپین نیاز به هزینه مداوم دارد. این بدان معنی است که نتایجی که به دست می آورید فقط تا زمانی وجود دارد که به موتورهای جستجو کمک می کنید. به همین دلیل، هزینه هر سرنخ تبلیغات پولی بسیار بالاتر از سئو است.

سئو تا زمانی که به درستی بهینه شده باشد، شانس بیشتری برای افزایش بازگشت سرمایه در مقایسه با SEM دارد. در حالی که هزینه دارد، اما به نسبت کمتر است و بنابراین، هنگام استقرار یک کمپین سئو با ریسک کمتری مواجه خواهید شد. به علاوه، از آنجایی که هزینه هر سرنخ کمتر است، بازده سرمایه گذاری بالاتر است.

برنده : سئو

کنترل

SEM کنترل بیشتری بر اکثر جنبه های تبلیغات فراهم می کند، بنابراین کمپین ها را می توان برای به دست آوردن نتیجه موفقیت آمیزتر تغییر داد. این بدان معنی است که می توانید پیام خود را برای تجربه کاربری محلی یا شخصی سازی شده تر تنظیم کنید. شما حتی می توانید تصاویر و سایر عناصر جذاب تر و مفیدتر را اضافه کنید. بودجه نیز تحت کنترل بازاریاب است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پول بیشتری را برای کمپین‌های موفق خرج کنند و کمپین‌های ناموفق را کاهش دهند. و از آنجایی که عملاً تمام جنبه‌های تبلیغات قابل کنترل است، SEM برای آزمایش اینکه کدام یک کار می‌کنند و کدام نه، عالی است.

از سوی دیگر، قابلیت کنترل SEO در مقایسه با SEM کمرنگ است. اول از همه، قالبی که با آن یک پیام را ارائه می‌دهد، به موتور جستجو محدود می‌شود. بازاریابان سئو نیز فقط به نتایج جستجوی متنی محدود می شوند.

برنده : SEM

SEO در مقابل SEM به طور خلاصه

  • سئو مقرون به صرفه تر است
  • SEM در زمان بسیار کوتاه تری عمل می کند
  • سئو در دراز مدت پایدارتر است
  • SEM اطلاعاتی بیش از متون استاندارد را نمایش می دهد
  • سئو دارای CTR با کیفیت بالاتری است
  • SEM به تبلیغات اجازه می دهد تا به یک مخاطب بسیار خاص نشان داده شود
  • سئو شانس بیشتری برای بازگشت سرمایه بالاتر دارد
  • SEM سطح شگفت انگیزی از کنترل را بر بسیاری از عناصر تبلیغات فراهم می کند

کدام تاکتیک بازاریابی جستجو برای شما ایده آل است؟

بنابراین یک سوال داغ باقی می ماند که کدام یک از این دو برای کسب و کار شما بهتر است؟ پاسخ در تفاوت بین SEO و SEM نهفته است. همچنین باید بودجه، نیازهای تجاری و سایر موارد را در نظر بگیرید.

آیا بودجه دارید؟ SEM را در نظر بگیرید. آیا نام تجاری با تعداد زیادی بازدید کننده ماهانه سایت ایجاد شده است؟ روی سئوی خود تمرکز کنید. آیا تازه وارد این عرصه هستید؟ SEM ممکن است به شما کمک کند تا شناخت برند خود را شروع کنید. آیا کلمات کلیدی هدفی که استفاده می کنید به زمینه های بسیار رقابتی تعلق ندارند؟ پس سعی کنید بر کلمه کلیدی در سئو تسلط داشته باشید.

همانطور که در مقایسه بالا مشاهده شد، به نظر می رسد SEO و SEM مکمل یکدیگر هستند. آنچه که سئو فاقد آن است، SEM را انتخاب می کند و بالعکس. این به این معنی است که اگر بودجه لازم را برای آن دارید، SEM به علاوه SEO راه ایده آلی است.

در واقع، نتایج عالی ممکن است برای کسانی حاصل شود که چابکی SEM را با طول عمر سئو ترکیب می کنند.