بازاریابی محتوا ابزاری قدرتمند برای کسب و کارها است تا به مخاطبان هدف خود و آگاهی از برند دست پیدا کنند. یکی از راه های موثر برای به حداکثر رساندن تاثیر تلاش های بازاریابی محتوا ایجاد یک کانتنت هاب (content hub) یا مرکز محتوا است‌. امروز برای یک کسب و کار ممکن است وب سایت های رقیب بسیاری داشته باشد که برای رسیدن به رنک اول گوگل در صفحه نتایج و دیده شدن، تلاش می کنند.

کانتنت هاب به این تلاش ها کمک کرده و آن ها را سازماندهی خواهد کرد. اگر علاقه دارید بدانید که مبحث مهم کانتنت هاب یا مرکز محتوا چیست و چطور به دیده شدن برند شما کمک می کند، با ما در این مقاله از سئو پارس همراه باشید تا در این باره هر آنچه که باید بدانید را ارائه دهیم و اطلاعات لازم را بیان کنیم.

برای اطلاع از خدمات سئو فروشگاهی و مشاهده نمونه قرارداد سئو بر روی لینک کلیک نمائید.

کانتنت هاب چیست؟

کانتنت هاب چیست؟

کانتنت هاب یک مکان یا پلتفرم متمرکز است که یک کسب و کار یا سازمان می تواند همه محتوای مورد نیاز خود را در این مکان میزبانی و سازماندهی کند.‌ هدف از ایجاد یک کانتنت هاب این است که یک فروشگاه یا صفحه یکپارچه برای کاربران ایجاد شود تا بتوانند به تمام محتوای یک برند دسترسی داشته باشند و به صورت معناداری با آن ارتباط برقرار کنند.

این مرکز محتوا باید به گونه ای طراحی شود که از نظر جنبه بصری به آسانی بتوان آن را پیمایش کرد. آن ها اغلب دارای یک تابع جستجو یا فیلترهایی هستند که به کاربران امکان می دهد به سرعت محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. علاوه بر این از مراکز محتوا می توان برای ارائه زمینه یا منابع اضافی مرتبط با محتوا، مانند پست های وبلاگ، پیوند به منابع خارجی، کال تو اکشن یا فراخوان برای اقدام استفاده کرد.

اهمیت کانتنت هاب در سئو

کانتنت هاب برای بسیاری از وب سایت های کسب و کار می تواند یک جز مهم و اساسی باشد. زیرا به صورت مستقیم بر سئو تاثیر گذاشته و باعث نتیجه بخش شدن بازاریابی دیجیتال خواهد شد. با این حال تصمیم گرفتیم تا در این قسمت بیشتر بر اهمیت مراکز محتوا بر سئو بپردازیم تا بتوانید یک تصمیم درست برای انتخاب کانتنت هاب برای وب سایت خود داشته باشید.

اهمیت کانتنت هاب در سئو

سازماندهی بهبود یافته

توسط ایجاد یک سلسله مراتب واضح و سازماندهی محتوا در دسته ها یا موضوعات مختلف، هاب های محتوا می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا ارتباط و ساختار محتوای یک وب سایت را بهتر درک کنند. این موضوع می تواند باعث تسهیل خزیدن موتور جستجو و عملکرد بهتر آن شود و هم چنین در فهرست بندی سایت را نیز برای موتور جستجو بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید  خزیدن و نمایه سازی به چه معناست؟

افزایش تعامل

هاب های محتوا همان طور که پیش تر بیان کردیم، برای کاربران امکان دسترسی به تمام محتوای یک برند را فراهم می کند، که می تواند مدت زمانی را که کاربران در وب سایت می گذرانند افزایش دهد. این موضوع منجر به نرخ پرش کمتر و معیارهای تعامل بالاتر می شود که هر دو از عوامل مهم در رتبه بندی موتورهای جستجو هستند.

بهینه سازی کلمات کلیدی

ترکیب کلمات کلیدی هدفمند در محتوای یک وب سایت می تواند ارتباط آن را برای کاربرانی که آن کلمات کلیدی را جستجو می کنند بهبود بخشد. با انجام تحقیقات کلمات کلیدی و ترکیب استراتژیک این کلمات مرتبط در مرکز محتوا، برندها می توانند رتبه بندی موتورهای جستجوی خود را بهبود بخشند و ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنند.

بهینه سازی برای موبایل

امروزه بیشتر کاربران از طریق تلفن همراه با اینترنت در ارتباط هستند. پس برای دسترسی بهتر به سایت و سئوی خوب، باید سایت را با تلفن همراه سازگار کرد. با بهینه سازی کانتنت هاب برای نمایشگر های کوچکتر و استفاده از طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو، برند ها می توانند تجربه کاربری را بهبود بخشند و احتمال درگیری کاربران با محتوای خود را افزایش دهند.

ارتقاء رسانه های اجتماعی

کانتنت هاب ها می توانند یک مکان را برای اشتراک گذاری و تبلیغ محتوا در رسانه های اجتماعی فراهم کنند. با ایجاد محتوای ارزشمند و قابل اشتراک گذاری و تبلیغ آن از طریق کانال های رسانه های اجتماعی، برندها می توانند دسترسی خود را افزایش دهند و باعث افزایش ترافیک سایت خود شوند.

لینک سازی

با ایجاد محتوای با کیفیت و ارزشمند که سایر وب سایت ها تمایل به ایجاد پیوند برای آن داشته باشند، می توان اعتبار و ارتباط وب سایت را در چشم موتور های جستجو بهبود بخشید. گنجاندن پیوند های داخلی در یک مرکز محتوا نیز می‌ تواند ناوبری سایت را بهبود بخشد و یافتن محتوا و تعامل با آن را برای کاربران آسان ‌تر کند.

محتوای تازه

موتورهای جستجو محتوای تازه و مرتبط را در اولویت قرار می دهند، بنابراین مهم است که به طور منظم یک کانتنت هاب را به روز و حفظ کنید. با انتشار محتوای جدید و به روز رسانی محتوای موجود برای اطمینان از دقیق و آپدیت ماندن آن، برند ها می توانند رتبه بندی موتورهای جستجوی خود را بهبود بخشند و بازدید را از سایت افزایش دهند.

بیشتر بخوانید  سئو داخلی چیست؟ راهنمای سئو آن پیج (سئو on page)

معرفی 4 نوع کانتنت هاب

انواع مختلفی از کانتنت هاب وجود دارد که هر کسب و کار در زمان ساختار بندی محتوای خود می تواند از آن ها استفاده کند. با این حال باید توجه کرد که نوع انتخابی با کسب و کار و مخاطبان آن مرتبط باشد و اطلاعات مفیدی را به مصرف کننده ارائه دهد. به همین دلیل در این قسمت ۴ نوع از بهترین انواع مراکز محتوا را معرفی می کنیم تا با آن ها آشنا شوید.

مدل hub and spoke یا مرکز گفتار

این مدل از کانتنت هاب که به عنوان خوشه موضوعی نیز شناخته می ‌شود، شامل یک صفحه وب اولیه یا صفحه اصلی است که به یک موضوع خاص و صفحات فرعی دیگری اختصاص داده می شود و صفحات فرعی جنبه های عمیق تر و خاص تری از ایده صفحه اصلی را بررسی می کنند. شاید تا به حال نام پیلار و کلاستر را شنیده باشید.

مدل hub and spoke یا مرکز گفتار

پیلار را مانند یک چرخ دوچرخه در نظر بگیرید، در حالی که کلاستر یا خوشه ها مانند پره های چرخ هستند که از مرکز بیرون زده اند و برای خواننده دانش عمیق تری از موضوع ایجاد می کنند. این ساختار برای ارائه توضیحات دقیق تر در مورد موضوعات فرعی مرتبط با ایده اصلی مفید است. برای این نوع مرکز محتوا، استفاده از محتوای همیشه سبز هم برای پیلار و هم برای کلاستر بسیار مناسب است.

این امر به ویژه برای هاب هایی که به ندرت به روز می شوند هم مفید است. زیرا ساختار پیوند می تواند پیچیده باشد و اگر تغییرات کمتر انجام شود، مدیریت کانتنت هاب راحت تر انجام خواهد شد.

مدل topic gateway یا دروازه موضوعی

مدل دیگر کانتنت هاب دروازه موضوعی نام دارد که شبیه به یک صفحه دایره المعارف آنلاین مانند ویکی پدیا است. این صفحه یک نمای کلی برای پیوند با منابع و محتوای مرتبط است که در صفحه اصلی ظاهر نشده باشد. این نوع هاب محتوا برای زمانی مفید است که اطلاعات زیادی درباره یک موضوع خاص وجود داشته باشد.

مدل topic gateway یا دروازه موضوعی

برای مثال، اگر صفحه اصلی به جنگ جهانی دوم اختصاص داشته باشد، موضوعات فردی متعددی از جمله کشورهای شرکت کننده، شاخه های نظامی، افراد با نفوذ، نبردها، پیشرفت های تکنولوژیکی و غیره همگی به این صفحه مرتبط هستند. این قالب به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات همیشه سبز و اخیرا به روز شده در مورد یک موضوع را در یک طرح بندی آسان برای پیمایش داشته باشند.

مدل content database یا پایگاه داده محتوایی

پایگاه داده محتوایی هم از دیگر انواع کانتنت هاب است که در نگاه اول شبیه به یک مخزن از داده به جای صفحه یک وب سایت مشاهده می شود. این قالب توسط برنامه های پایگاه داده ویژگی هایی را به اشتراک می گذارد که به کاربران اجازه می دهد محتوا را بر اساس موضوعات یا عوامل دیگر، طبقه بندی کرده تا آنچه که واقعا به آن نیاز دارند را پیدا کنند. اگر حجم وسیعی از محتوای مفید در اختیار دارید، می توانید از این مدل استفاده کنید.

مدل content database یا پایگاه داده محتوایی

مدل content database یا پایگاه داده محتوایی

مدل topic matrix یا ماتریس موضوع

ماتریس موضوع صفحات فرعی در یک فهرست از ده ها تا هزاران صفحه اصلی است. به عنوان مثال ممکن است بخواهید تمام شهرها و شهرستان های کشور را فهرست بندی کنید. شاید این کاد را بر اساس استان انجام دهید، به همین دلیل اطلاعات بسیار زیادی در اختیار دارید که هر کدام می توانند یک صفحه اصلی باشند. بنابراین کانتنت هاب را به صورت یک ماتریکس می سازیم. در این صورت محتوا سازمان بندی خواهد شد که برای کاربر مفید است.

مدل topic matrix یا ماتریس موضوع

مدل topic matrix یا ماتریس موضوع

مراحل ایجاد یک کانتنت هاب موفق

ایجاد یک کانتنت هاب موفق نیاز به یک رویکرد استراتژیک داشته که بر ارائه ارزش به مخاطبان هدف شما تمرکز دارد. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک مرکز محتوا دنبال کنید:

شناسایی مخاطب هدف

اولین قدم در ایجاد یک مرکز محتوا، شناسایی مخاطبان هدف است. شما در صدد رسیدن به چه کسانی هستید و نیازها و علایق آن ها چیست؟ درک مخاطبان هدف به شما کمک می کند محتوایی ایجاد کنید که با آن ها مطابقت داشته و ارزش ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  هدف جستجو یا search intent چیست؟

تعریف استراتژی محتوا

هنگامی که مخاطبان هدف را شناسایی کردید، زمان آن است که استراتژی محتوای خود را تعریف کنید. چه موضوعاتی را پوشش خواهید داد و چگونه به آن ها نزدیک خواهید شد؟ آیا روی محتوای همیشه سبز یا رویداد های جاری تمرکز می کنید؟ آیا از فرمت خاصی مانند ویدیو یا اینفوگرافیک استفاده می شود؟ تعریف استراتژی محتوا در ایجاد یک کانتنت هاب به شما کمک می کند تا یک تجربه محتوایی ثابت و جذاب برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا

یک مرکز محتوا به یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) نیاز دارد که بتواند استراتژی محتوای شما را پشتیبانی کند. CMS ای را انتخاب کنید که گزینه‌ های انعطاف ‌پذیر و سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهد. بنابراین می ‌توانید یک مرکز محتوایی ایجاد کنید که نشان ‌دهنده برند شما باشد و نیازهای مخاطبان شما را برآورده کند.

ایجاد محتوای با کیفیت بالا

موفقیت مرکز محتوای شما به کیفیت محتوای شما بستگی دارد. بر تولید محتوایی که آموزنده، جذاب و مرتبط با مخاطبان باشد تمرکز کنید. ترکیبی از قالب‌ها، مانند پست ‌های وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و پادکست ها را استفاده کنید تا محتوای خود را تازه و جذاب نگه دارید.

محتوای خود را سازماندهی کنید

یک کانتنت هاب به خوبی سازماندهی شده این امکان را برای مخاطبان شما فراهم می کند تا محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. از یک ساختار منطقی برای سازماندهی محتوای خود، مانند دسته ها یا موضوعات استفاده کنید و مطمئن شوید که مسیریابی شما بصری و آسان برای استفاده است.

محتوای خود را تبلیغ کنید

ایجاد محتوای عالی تنها اولین قدم است. شما هم چنین باید محتوای خود را تبلیغ کنید تا به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید. از رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و سایر کانال ها برای تبلیغ محتوای خود و هدایت ترافیک به مرکز محتوا استفاده کنید.

نتایج خود را اندازه گیری و ارزیابی کنید

برای داشتنن یک کانتنت هاب موفق، باید نتایج خود را اندازه گیری و ارزیابی کنید و تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید. از ابزارهای تحلیلی برای ردیابی ترافیک، تعامل و سایر معیارهای کلیدی خود استفاده کنید. از این داده ها برای اصلاح استراتژی محتوای خود و بهینه سازی مراکز محتوای خود برای حداکثر تأثیر روی مخاطب استفاده کنید. در این صورت می دانید که دقیقا باید از چه مواردی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  Serp چیست؟ راهنمای صفحه نتایج موتورهای جستجو

سخن پایانی

کانتنت هاب یکی از مهم ترین بخش ها برای حضور آنلاین یک کسب و کار است که به دیده شدن هر چه بیشتر آن کمک می کند. انواع مختلفی از قالب کانتنت هاب ها وجود دارند که هر کسب و کار و دارنده وب سایت بر اساس موضوع و محتوایی که در اختیار دارد، باید نوع مناسب را انتخاب کند. هم چنین برای ایجاد یک کانتنت هاب موفق باید مراحلی طی شود که در این زمینه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. در این صورت می توان افراد و سرنخ های زیادی را به سایت هدایت کرد و تمامی این عوامل در نهایت باعث ایجاد سود بیشتر خواهد شد. برای دریافت مشاوره سئو و یا اطلاع از تعرفه سئو سایت از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.